Review: 10 Cloverfield Lane

12 juni 2017

In een tijd waar alles razendsnel wordt uitgewisseld via internet, is het bijna onmogelijk om de productie van een nieuwe film geheim te houden. Toch is het de makers van 10 Cloverfield Lane gelukt om deze film tot een peer weken voor de release geheim te houden. Gezien het feit dat Star Wars: The Force Awakens regisseur J.J. Abrams bij dit project betrokken is, is dit toch best een opmerkelijk feit.

Wat blijkt, niet alleen het publiek is lange tijd in ongewisse gelaten over deze film, ook de cast had in eerste instantie geen idee waar ze aan werkten. Zo kreeg het scenario in eerste instantie een hele andere naam, kregen de castleden in het begin maar een deel van het script te zien en werden de fysieke scenario’s op rood papier geprint, zodat het moeilijker werd om ze te kopiëren. Er werd pas twee maanden geleden besloten dat de film uitgebracht zou worden onder de naam 10 Cloverfield Lane en dat is dan ook tevens het moment geweest dat de marketing van start ging. Wat ik belangrijk vind om meteen even te melden is dat we hier niet te maken hebben met een spin-off, prequel of sequel van de Cloverfield film uit 2008, waar een enorm monster New York te grazen nam. Het speelt zich af in hetzelfde universum, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Probeer deze film dus zonder verwachting naar iets herkenbaars in te gaan en laat je verrassen.

Het verhaal gaat over de jonge vrouw Michelle, die besluit te vluchten voor haar problemen thuis, haar spullen pakt en de auto instapt. Wanneer ze midden in de nacht een auto-ongeluk krijgt en wakker wordt in een kelder, denkt ze in eerste instantie dat ze ontvoert is. Doomsday prepper Howard, de man die haar heeft opgesloten, laat haar al snel weten dat zijn intenties niet zijn wat ze lijken. Hij verteld haar dat er buiten een verschrikkelijke aanval heeft plaatsgevonden. De wereld is inmiddels onbewoonbaar geworden en Howard is zo goed geweest om haar leven te redden, maar eist daar wel een beetje respect voor terug. Michelle blijft echter twijfelen aan de verhalen van de vreemde man en is dan ook vastberaden om de waarheid te achterhalen.

Weinig middelen, groots effect

De opzet van de film is vrij minimaal, want het grootste deel van de film speelt zich af in een schuilkelder met daarin drie personen. We hebben de onvoorspelbare, verwarde en zwaarlijvige Howard, de volhardende maar ook bange en onzekere Michelle en een derde personage, waar ik je wegens angst voor spoilers niks over zal vertellen. Howard wordt gespeeld door Roseanne en The Big Lebowski acteur John Goodman. Deze grote man speelde in het verleden vaak vrolijke karakters, maar met zijn rol in deze film laat hij weer even zien dat hij goed in staat is om ook een intimiderend, mysterieus en vooral creepy karakter neer te zetten. Gelukkig heeft hij ook twee goede tegenspelers in de vorm van de wat onbekendere Short Term 12 en The Newsroom acteur John Gallagher Jr. en Scott Pilgrim vs. the World en The Thing actrice Mary Elizabeth Winshead als Michelle. Je voelt haar angst, onzekerheid en honger naar de waarheid en je leeft dan ook vooral in het begin volledig met haar mee, aangezien je als kijker net zo weinig weet als de vastgeketende jonge vrouw.

Het beste aan 10 Cloverfield Lane is dat je steeds op het verkeerde been wordt gezet en als je denkt uitgevogeld te hebben hoe het zit, er weer iets anders gebeurd wat je aan het twijfelen brengt. De spanning in de scenes is vaak goed voelbaar en de muziek speelt daar een belangrijke rol in. Vooral in het begin, waarin er nog weinig gebeurd, zorgt de soundtrack voor de sfeer en het gevoel dat nodig is om je de film in te trekken. Ook zitten er een aantal prachtige, maar vooral krachtige shots in die de scenes ook echt lijken te versterken. De film is niet perfect, want sommige scenes gaan veel te lang door en ik vond het einde vrij ongeloofwaardig en teleurstellend. Daarnaast verlaat je de zaal ook met veel onbeantwoorde vragen. Ondanks dit alles heb ik me geen minuut verveeld, heb ik regelmatig gelachen en is de film zeker de moeite waard om te gaan zien.

Spannende en mysterieuze thriller met een goede cast, maar een teleurstellend einde
  • 8/10
    10 Cloverfield Lane - 8/10