Review: Along With the Gods – The Two Worlds

16 april 2018

Toen ik de trailer van deze Koreaanse fantasiefilm voorbij zag komen werd ik toch wel heel erg enthousiast. Prachtige beelden die doen denken aan een grote Hollywoodproductie met een vleug charme, emotie en actie. Gelukkig werd ik niet teleurgesteld en wil ik graag met jullie delen waarom je deze Koreaanse film echt moet gaan zien.

Wanneer brandweerman Ja Hong in het heetst van de strijd tijdens zijn werk op een heroïsche manier overlijdt, komt hij er al vrij snel achter dat er een mogelijkheid bestaat om te reïncarneren. De regel is dat als je in het hiernamaals zonder kleerscheuren door de processen van de zeven levels van de hel komt, je mag terugkeren naar de aarde. Ja Hong krijgt drie voogden toegewezen, die dienen als advocaten om hem te verdedigen en aan te tonen dat hij een goed leven heeft geleidt. De vraag is echter of dat ook echt zo is. Daarnaast hebben de voogden ook een eigen belang bij deze mogelijke reïncarnatie.

Magisch

Along With the Gods: The Two Worlds is inmiddels de één na grootste bioscoop hit in Korea allertijden en dat is niet zonder reden. Deze film heeft naast alle kenmerken van een grote blockbuster ook een kwetsbare kant en bevat naast veel magie ook geweldig uitgevoerde actiescènes en de nodige humor. Hoewel er heel veel effecten uit de computer in de film zijn verwerkt, is dat niet storend en ontstaat er geen CGI overkill. Het grootste gedeelte van de tijd gaan de karakters volledig op in deze digitaal gecreëerde mythische wereld. Hoewel de film niet echt een opbouw heeft bij aanvang en je direct in het verhaal valt, kom je gedurende de film zodanig veel over de personages te weten dat dat achteraf gezien helemaal niet erg is.

De film wil uiteindelijk een belangrijke, maar ook iets te voor de hand liggende boodschap overbrengen en bevat, ondanks dat de uitkomst redelijk te voorspellen is, toch nog wel een aantal verrassende wendingen die het verhaal een stuk meer diepgang en spanning geven. De soundtrack is groots en meeslepend en er is een volledig orkest ingezet om de film van passende en prachtige muziek te voorzien.

Het is een tijd geleden dat ik zo erg heb genoten van een fantasiefilm van dit formaat. De film is origineel, regelmatig hartverscheurend en verrast op heel veel vlakken. Zowel het acteerwerk als de beelden, kostuums, muziek en special effects zijn geweldig en doen niet onder voor de gemiddelde fantasie en/of superheldenfilm die je tegenwoordig in de bioscoop voorbij ziet komen.

Nog niet overtuigd? Ik heb hieronder een korte teaser toegevoegd die je met een gerust hart kan kijken, want hij verklapt niks van het plot.

Briljant en meeslepend
  • 9/10