Review: Before I Wake

27 maart 2017

Toen ik erachter kwam dat Mike Flanagan, de regisseur van het spannende, originele en zeer goed geacteerde Oculus uit 2013 verantwoordelijk was voor Before I Wake, kon ik niet anders dan de film gaan kijken. Vorig jaar genoot ik ook al van Ouija: Origin of Evil (klik hier voor de review) en zijn Netflix-film Hush was zenuwslopend. Heeft Before I Wake mij ook zo kunnen verrassen?

In Before I Wake draait om de achtjarige getraumatiseerde Cody (Jacob Tremblay), die op jonge leeftijd zijn moeder is verloren. Het is daardoor heel lastig om adoptieouders voor de jongen te vinden en hij eindigt na drie pogingen dan ook weer in het kindertehuis. Het koppel Mark (Thomas Jane) en Jesse (Kate Bosworth) lijken door het feit dat ze zelf een zoon zijn verloren en deze leegde graag zouden willen opvullen, de perfecte nieuwe match. Eenmaal in zijn nieuwe huis aangekomen blijkt de jongen niet te willen slapen en de reden daarvoor is een stuk angstaanjagender en ingrijpender dan dat Mark en Jesse ooit hadden kunnen bedenken.

Teleurstellend, maar vermakelijk

Laat ik direct met de deur in huis vallen, want de bovennatuurlijke horrorfilm Before I Wake is niet meer dan vermakelijk. Het verhaal heeft potentie, maar de uitwerking is zo rommelig dat deze helaas niet tot zijn recht komt. Daarnaast is de film ook totaal niet eng en past meer in het thrillergenre. Ja, er zitten wel een aantal schrikmomenten in, maar deze zijn geenszins memorabel te noemen. Ook ziet het kwaadaardige wezen er totaal niet overtuigend uit en ook de kleurrijke vlinders die voorbij fladderen komen duidelijk uit de computer. Wel mooi is de manier waarop de film is geschoten en daaraan kan je wel duidelijk de handtekening van regisseur herkennen.

Hoewel het acteerwerk niet slecht is vertonen de karakters op cruciale momenten soms totaal niet de emoties die je op dat moment van ze zou verwachten. De echte hysterie en angst blijven uit, dus er is ook geen reden voor ons als kijker om die te voelen en echt mee te gaan leven. De kleine Room acteur Jacob Tremblay doet het echter uitstekend en ik ben blij dat regisseur er bij deze film ook weer in is geslaagd om een goede jonge acteur voor één van de hoofdrollen te casten.

Kwaliteit van de Blu-ray

De Blu-ray Disc van Before I Wake is vanaf nu te koop en bevat zowel uitstekende beeld- als geluidskwaliteit. Jammer is wel dat er geen extra’s op het schijfje staan.

Ik wil Remain in Light graag bedanken voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.