Review: Brimstone

4 mei 2017

Martin Koolhoven’s eerste Engelstalige film Brimstone zorgde eerder dit jaar al voor heel veel gesprekken en meningen van zowel critici als filmliefhebbers in het algemeen. De rauwe western van de Nederlandse Koolhoven werd zowel geprezen als bekritiseerd vanwege de heftige scenes. Hoewel mijn interesse was gewekt, had ik de film nog even gemeden vanwege de angst voor een teveel aan martel scenes, iets waar ik persoonlijk helemaal niet van hou. Toen ik de kans kreeg om de Blu-ray te reviewen kon ik mijn nieuwsgierigheid echter niet bedwingen en besloot ik de film een kans te geven. Wat ik je al kan verklappen is dat ik daar geen spijt van heb gekregen!

Het gewelddadige en heftige levensverhaal van Liz (Dakota Fanning en Emilia Jones) is de basis van deze film en in losse hoofdstukken duiken we steeds verder in de geschiedenis van deze hoofdrolspeelster. We beginnen in een klein parochiedorpje waar het leven simpel maar vreedzaam is en ontmoeten de jonge Liz, die als kraamhulp inmiddels een goede reputatie heeft verworven. Wanneer een nieuwe dominee (Guy Pearce) het dorpje betreedt laat Liz haar man direct weten dat ze niks met de nieuwe mysterieuze vreemdeling te maken wil hebben en ontdekken we stukje bij beetje het duistere verleden wat ten grondslag ligt aan deze angst. Zo leren we meer over haar jeugd, de reden waarom ze geen tong meer heeft en waarom ze zo snel mogelijk met haar gezin uit haar vertrouwde omgeving wil vertrekken zodra ze oog in oog komt te staan met de nieuwe dominee.

Wat deze onconventionele western, die qua inhoudt meer wegheeft van een thriller, vooral heel goed maakt is de visuele uitvoering en het feit dat het verhaal in delen wordt verteld. We gaan steeds een stuk verder terug in de tijd, waardoor elk hoofdstuk je dieper meeneemt in de wereld van de hoofdrolspeelster. Hierdoor blijft de film spannend, echter, de laatste acte is helaas wat te langdradig en bevatte niet de heftige beoogde confrontatie waar ik zelf op hoopte. De film duurt met een speeltijd van 148 minuten erg lang, maar voelt niet TE lang. De maker heeft zichzelf hiermee de tijd gegeven om het verhaal zo goed mogelijk te vertellen en uit te voeren en ondanks dat de film misschien iets korter had gekund aan het einde, heb ik geen moment de behoefte gevoelt om de film uit te zetten.

En om mijn angst voor alle grofheid maar even te benoemen, ja, de film is heftig en het reeks vrouwonvriendelijke en martel scenes is groot, maar niet zodanig weerzinwekkend dat ik er last van had. De scenes waren in mijn ogen wel echt nodig om de wereld waarin Liz zich bevindt goed uit te leggen en de desbetreffende stukken voelen dan ook noodzakelijk binnen het grotere geheel.

Goede cast

De dominee die een hoop ellende op zijn geweten heeft wordt geweldig gespeeld door Guy Pearce, die met zijn spel en uiterlijk overtuigend de angstaanjagende duivel zelf is. Liz wordt vertolkt door twee actrices en zowel de jonge Emilia Jones als de inmiddels door de wol geverfde War of the Worlds en I Am Sam actrice Dakota Fanning doen het uitzonderlijk goed. Fanning heeft gedurende een groot deel van de film zelfs nog een extra handicap doordat haar karakter niet in staat is te spreken. Dit zorgt ervoor dat de nadruk extra wordt gelegd op haar spel en ik kan niet anders zeggen dan dat dat haar zeer goed is afgegaan. De twee actrices nemen je overtuigend mee in het verhaal van de gepijnigde vrouw en je leeft volledig mee met zowel de jonge als de oudere versie.

Visuele perfectie

Het camerawerk in deze film is werkelijk fantastisch en de duistere sfeer wordt doormiddel van de sets, de omgevingen en het donkere kleurgebruik extra versterkt. De film bevat tevens een belachelijk mooie soundtrack die zowel indringend als onheilspellend is. De film zet tevens aan tot nadenken, want er wordt heel veel geweld in de film goedgepraat door het verschil tussen mannen en vrouwen en ook religie zorgt ervoor dat de vrouwen het vanwege deze hiërarchie moeten ontgelden. De film gaat uiteindelijk over wraak, liefde, (persoonlijke) vrijheid, gevangenschap en religie.

De Blu-ray van deze bijzondere film is inmiddels te koop en bevat naast een goede beeld- en geluidskwaliteit ook een aantal boeiende extra’s waaronder trailers, verwijderde scenes en interviews.

Ik wil Remain in Light graag bedanken voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.

Aangrijpende en heftige western die aanzet tot nadenken