Review: Café Society

20 februari 2017

Ik ben een filmliefhebber die nog niet alles heeft gezien van de legendarische regisseur Woody Allen, maar die inmiddels wel betoverd is geraakt door alles wat ze al van de man onder ogen heeft gekregen. Een van mijn grote favorieten is Vicky Cristina Barcelona uit 2008, maar ik heb in 2015 ook heel erg genoten van het roekeloze karakter van acteur Joaquin Phoenix in Irrational Man.

Café Society speelt zich af in de jaren ’30, waarin we de onervaren Bobby uit de Bronx volgen die zijn geluk gaat beproeven in Los Angeles. De enige persoon die hij kent in deze fascinerende stad is zijn oom Phil Stern (Steve Carell), maar die heeft als hoofd van een grote Hollywood studio in eerste instantie maar weinig tijd voor zijn neef. Gelukkig is zijn secretaresse Veronica (Kristen Stewart) niet te beroerd om Bobby kennis te laten maken met de stad. Bobby valt als een blok voor de ontwapenende en charmante verschijning, maar krijgt al snel te horen dat ze bezet is. Wat volgt is het innerlijke strijd, maar ook de ontwikkeling van een hoofdrolspeler die eerst in Los Angeles en later in New York een leven probeert op te bouwen. Zijn gevoelens voor Veronica lijkt hij echter niet aan de kant te kunnen zetten, ondanks het feit dat er een andere prachtige blondine op zijn pad komt die een belangrijke rol in zijn leven zal gaan spelen.

Zoals het een echte Woody Allen film betaamd bevat ook Café Society weer flink wat bijzondere karakters, veel dialogen en een onbereikbare, onmogelijke en moeilijke liefde. Hoewel het verhaal onderhoudend is, loopt het niet altijd lekker door en sommige nieuwe gebeurtenissen volgen elkaar wat te snel op. De opbouw is goed, maar het middenstuk is hierdoor wat rommelig en minder boeiend. Grote plotwendingen blijven uit en soms komen er zelfs scenes voorbij waarbij de dialogen direct uit een soap lijken te komen.

Goede cast

Het acteerwerk in deze film is in veel gevallen wel erg goed, maar helaas overtuigen niet alle hoofdrolspelers. Jesse Eisenberg speelt zijn nerveuze en sociaal onhandige karakter goed, maar niet uitmuntend. Hij ondergaat weinig tot geen duidelijke karakterontwikkeling en dat is helaas wel een gemis. Daarnaast is Bobby een vrij egoïstisch karakter, waardoor je gedurende de film niet echt aan zijn kant komt te staan. Zijn samenspel met Gossip Girl en The Shallows actrice Blake Lively is goed en gelukkig speelt zij haar charmante en ietwat naïeve karakter tegen mijn verwachtingen in geweldig. De chemie tussen de hoofdrolspeler en de vrouw aan wie hij direct in de film al zijn hart verliest en die gespeeld wordt door Twilight actrice Kristen Stewart, is daarentegen een stuk beter voelbaar. Stewart heeft echter de neiging om soms iets te overdrijven in haar acteerwerk en lijkt daardoor niet altijd in het tijdsbeeld en de glamoureuze setting van de film te passen. De vele grote namen in de beperktere rollen doen het gelukkig wel geweldig, met als hoogtepunt Ant-Man en House of Cards acteur Corey Stoll, die als de criminele broer van Bobby de show steelt in elke scene waarin hij voorbijkomt.

De basis van dit bitterzoete verhaal is niet erg origineel en het geheel is voor een Woody Allen film vrij luchtig. De uitvoering en dan met name de belichting, het kleurgebruik, de prachtige sets en kostuums en de heerlijke soundtrack maken de film echter toch heel bijzonder en daarmee zeker de moeite waard om op DVD aan te schaffen.

Ik wil Remain in Light graag bedanken voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.

Luchtige, maar goed geacteerde en prachtige uitziende Woody Allen film
  • 7/10