All about movies Geeky stuff

Review: Comic-Con Episode IV – A Fan’s Hope

20 april 2017

Comic-Con is een evenement dat sinds 1970 jaarlijks georganiseerd wordt in San Diego. De beurs is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijd Pop-Culture fenomeen, waar alle liefhebbers van comics, games, films en tv series vier dagen lang hun hart kunnen ophalen. De rest van de wereld wacht tijdens deze dagen met smart op alle nieuwe informatie en beelden die exclusief op de beurs worden verspreid, maar tegenwoordig uiteraard direct op het internet belanden. Ook afgelopen jaar werden we weer getrakteerd op een aantal informatieve panels en nieuwe spectaculaire trailers.

Mijn grote droom is om ooit een keer naar San Diego af te reizen om het spektakel zelf mee te maken. Daarnaast is het waarschijnlijk de enige mogelijkheid om een groot deel van de mensen die ik bewonder in een paar dagen allemaal te kunnen zien en horen spreken en misschien ook nog wel iets te vragen. Benieuwd naar hoe het eraan toe gaat op de beurs en hoe mensen met verschillende achtergronden en doelen het ervaren?

Regisseur Morgan Spurlock, de man achter documentaires als Super Size Me, Where in the World is Osama Bin Laden? en The Greatest Movie Ever Sold, heeft in samenwerking met onder andere The Avengers regisseur Joss Whedon een documentaire gemaakt over de magie, maar ook over de kansen die de beurs de bezoeker aanreikt. In 2011 verscheen de documentaire onder de naam Comic-Con Episode IV: A Fan’s Hope.

In deze eerlijke, leuke, ontwapenende, informatieve en grappige film komen onder andere iconen als Stan Lee (Spiderman, X-Men), Frank Miller (Sin City, 300), Joss Whedon (The Avengers, The Avengers: Age of Ultron), Matt Groening (The Simpsons, Futurama) en Kevin Smith (Clerks, Dogma) aan het woord. Daarnaast volgen we vijf bezoekers die ieder hun eigen redenen hebben om de beurs te bezoeken. De één is op zoek naar het ultieme collectors item, terwijl de ander hoopt op een baan als stripboek illustrator. Ook volgen we een meisje dat probeert op te vallen tijdens een Cosplay wedstrijd, maar zien we ook een verliefd stelletje dat samen geniet van alles wat de beurs te bieden heeft. Spurlock weet in deze film de magie van de beurs en het enthousiasme van zijn bezoekers perfect neer te zetten. Ik heb genoten van deze film en kijk uit naar de dag dat ik er zelf kan rondlopen.

Nieuwsgierig geworden? Bekijk dan naast onderstaande trailer ook het Behind the Scenes filmpje met Morgan Spurlock, waarin hij onder andere verteld over hoe het idee voor de documentaire tot stand is gekomen. Ik ben altijd gek op dit soort exclusieve beelden en weetjes, omdat het documentaires en films altijd een extra dimensie meegeeft.

Trailer:

Behind the scenes: