Review: Cube

4 augustus 2017

Op aanraden van een van mijn lezeressen besloot ik een tijd geleden de film Cube een kans te geven. Ik moet bekennen dat ik de film al eerder voorbij had zien komen en hij na een kleine inspectie ook al op mijn to watch lijstje bleek te staan. Hoog tijd dus voor een uitgebreide review van deze horrorfilm.

De film begint met een man die wakker wordt in een grote kubus met een apart patroon en met handvaten op alle muren. De man ontdekt al snel dat hij alleen is en dat hij door te draaien aan de handvaten via een soort van kluisdeuren zich van de ene naar de andere kubus kan verplaatsen. Hij komt echter terecht in een kubus waar hij beter geen voet in had kunnen zetten en met deze onverwachte gebeurtenis is de toon van de film direct gezet.

Wanneer we kennis maken met onze hoofdrolspelers mogen wij dan inmiddels iets meer kennis hebben van de mysterieuze kubus, veel is het echter niet. We volgen de ‘slachtoffers’ in hun tocht door het object en leren samen met hen de angstaanjagende feiten over de kubussen waar ze zich doorheen verplaatsen kennen. Dit is duidelijk een film waarin de reis belangrijk is dan het eindpunt.

Horror of thriller?

Hoewel de film flink wat horrorelementen bevat is het toch meer een psychologische thriller. Ondanks dat de film is opgenomen op een beperkte set, weet hij de spanning goed vast te houden en blijf je nieuwsgierig naar wat er gaat gebeuren. De film blijft boeiend tot het einde en ondanks dat de beperkte special effects duidelijk wat tekort schieten (wat niet vreemd is aangezien de film uit 1997 komt), is hij wel overtuigend en geloofwaardig. Het feit dat er soms gebruik wordt gemaakt van slow motion en aparte camerahoeken en dat de soundtrack regelmatig voor een extra creepy sfeer zorgt, geven deze vrij simpele film net dat beetje extra wat het nodig heeft.

Speelfilmdebuut

De regie van deze film lag in handen van Vincenzo Natali, die met Cube in 1997 zijn eerste speelfilm afleverde. Recenter heeft deze regisseur meegewerkt aan afleveringen van een aantal mysterieuze series als The Strain, The Returned en Wayward Pines. Hij zal bij veel mensen vooral bekend zijn van films als Paris, je t’aime en het bizarre Splice uit 2009.

De cast

David Hewlett was voor mij de enige bekende kop in de film. De Stargate: Atlantis acteur speelt de rol van de mysterieuze Worth uitstekend en hij geeft je als kijker steeds het gevoel dat er meer achter hem schuilt dan dat je in eerste instantie zou denken. Hoewel de meeste acteurs het goed doen en dan met name Silent Hill en Lars and the Real Girl actrice Nicky Guadagni als de sterke en terecht achterdochtige vrouw Holloway, overtuigde acteur Maurice Dean Wint mij een stuk minder als de vrij snel opgefokte Quentin. Deze acteur heeft de neiging om iets te overdreven te acteren en dan zijn met name zijn uitpuilende ogen in de desbetreffende scenes soms erg lachwekkend.

Ik kan niet anders zeggen dan dat Cube mij aangenaam heeft verrast en ondanks de soms wat suffe (on)logica en het overdreven acteerwerk heb ik eigenlijk weinig aan te merken op de film. Cube is een sterke thriller met een vleug mysterie en horror zonder ooit echt luguber te worden en hij blijft ook nog eens spannend tot het einde.

Goed uitgevoerde spannende thriller met een vleugje horror
  • 8/10
    Cube - 8/10