Review: Dark Places

5 april 2017

Ik was in 2014 zwaar onder de indruk van de film Gone Girl. Een film die gebaseerd was op de derde en tot nu toe laatste roman van de Amerikaanse schrijfster Gillian Flynn, die tevens het script voor die film schreef. Niemand minder dan David Fincher, de man achter films als Se7en, Fight Club en The Social Network, regisseerde de spannende thriller. In 2015 was het vervolgende de beurt aan de wat onbekendere Franse regisseur Gilles Paquet-Brenner om een boek van Flynn te verfilmen en die film wilde ik uiteraard ook direct kijken.

Libby Day

Het verhaal van Dark Places volgt Libby Day (Charlize Theron), die bijna dertig jaar na de moord op haar moeder en zusjes wordt benaderd door iemand die geïnteresseerd is wat er zich in de nacht van de moord precies heeft afgespeeld. Lyle Wirth (Nicholas Hoult) nodigt haar namens een groep amateurdetectives, die zichzelf de Kill Club noemt, uit om haar kant van het verhaal te vertellen en misschien zelfs te herzien. De club heeft een aantal nieuwe ontdekkingen gedaan die de gebeurtenissen van die bewuste nacht in een ander daglicht zetten.

Libby heeft na de moord haar broer als schuldige aangewezen tegenover de politie en een aantal verdachte omstandigheden zorgden ervoor dat hij ook daadwerkelijk werd opgepakt. Dertig jaar na dato zit hij nog steeds gevangen en de Kill Club wil hem proberen vrij te krijgen, omdat ze overtuigd zijn geraakt van zijn onschuld. Libby wil in eerste instantie niks te maken hebben met de vreemde groep fanaten, maar besluit wegens financiële redenen toch mee te werken. Ze komt er tijdens haar eigen onderzoek naar wat er die nacht precies gebeurd is achter dat niets is wat het lijkt. Meer ga ik je niet over het verhaal vertellen, want hoe minder je weet hoe beter.

Dark Places geeft je een wat onheilspellend gevoel en heeft zeker wel het donkere en duistere van Gone Girl, maar dit nieuwe verhaal is helaas niet zo sterk. Hoewel er wel een aantal verrassingen en plottwists in de film zitten, heb je al eerder door hoe de vork ongeveer in de steel zit. Flashbacks zorgen ervoor dat je gedurende de film steeds meer te weten komt over het gezin van 30 jaar geleden en wat er zich die bewuste nacht precies heeft afgespeeld.

De acteurs

Wat deze film vooral goed maakt zijn de acteurs. Zowel de jonge als de oude versies van de hoofdrolspelers worden overtuigend en geloofwaardig neergezet. De jonge rebelse Ben is een rol van Tye Sheridan, die ook al te zien was als de jonge Scott Summers/Cyclops in X-Men: Apocalypse. Ben is een jongen met zwartgeverfd haar die luistert naar rockmuziek en ervan wordt verdacht dat hij het satanisme aanhangt. Ik moest wel een beetje lachen om deze beschuldiging, aangezien deze vrij herkenbaar is. Toen ik een opstandige 19-jarige was, mijn haar zwart had geverfd en naar harde muziek luisterde en ‘vreemde’ sieraden droeg, is mij ook wel eens gevraagd of ik lid was van een satanistische sekte. Ik had dus meteen al flink wat sympathie voor de situatie waarin Ben zich in de film bevindt.

Zijn lichtelijk gestoorde vriendinnetje wordt gespeeld door de inmiddels veelgevraagde actrice Chloë Grace Moretz, die al eerder te zien was in films als If I Stay en The Equalizer. Oudere Ben is een rol van Ant-Man acteur Corey Stoll. Ik ben sinds zijn rol in House of Cards al een beetje verliefd op de charmante manier van acteren van deze acteur, dus Stoll kan bij mij sowieso weinig fout doen. Jonge Libby wordt gespeeld door de kleine Sterling Jerins, die al naast grote sterren heeft gespeeld in films als The Conjuring en World War Z. Dertig jaar oudere Libby is een rol van Charlize Theron, een vrouw die geweldig is in het spelen van gekwelde types. Kijk als voorbeeld maar naar haar rol in het heftige maar briljante Monster.

Hoewel een aantal gebeurtenissen in de film wat ongeloofwaardig zijn en je al redelijk snel een aantal mysteries weet te ontrafelen, is Dark Places toch een goede film met een redelijk sterk verhaal. De acteurs maken echter voor het verschil en zorgen ervoor dat de film in elk geval geen moment moment verveeld.

Spannende thriller met een geweldige cast die halverwege helaas wat afzwakt
  • 7/10
    Dark Places - 7/10