Review: If I Stay

1 augustus 2017

If I Stay is een romantische dramafilm die geregisseerd is door R.J. Cutler en die gaat over het 17-jarige meisje Mia (Chloë Grace Moretz), die na een ernstig ongeluk voor de moeilijkste keuze van haar leven komt te staan. Cutler was eerder ook verantwoordelijk voor de regie van The September Issue, een documentaire over het tijdschrift Vogue waarvan een korte recensie hier te vinden is.

Mia is een groot liefhebber van klassieke muziek en is op jonge leeftijd verliefd geworden op de cello en droomt er inmiddels van om naar de beroemde muziekschool Juilliard te gaan. Ze komt uit een liefdevol gezin wat bestaat uit vader Denny (Joshua Leonard) die vroeger in een rockband zat, moeder Kat (Mireille Enos) en broertje Teddy (Jacob Davies). Het is een echt rock and roll gezin, waar Mia zich door haar eigen voorkeuren eigenlijk een beetje een buitenbeentje in voelt. Ze heeft een ouder vriendje genaamd Adam, die in een band zit en daardoor mensen om zich heen heeft waar Mia totaal niet tussen lijkt te passen. Hun relatie kent door deze verschillen dan ook de nodige ups en downs.

Als de hele familie onderweg is met de auto om op bezoek te gaan bij vrienden van haar ouders die net een kind hebben gekregen, krijgen ze een ernstig auto ongeluk. Mia wordt midden op straat verdwaasd wakker en ziet vervolgens zichzelf op een brancard liggen. Ze probeert de hulpverleners aan te spreken, maar als ze doorkrijgt dat die haar niet kunnen zien en horen, springt ze snel in de ambulance en blijft ze zichzelf volgen tot aan de intensive care in het ziekenhuis. Als duidelijk is geworden middels haar familieleden wat de status is moet Mia, die inmiddels nog in coma in het ziekenhuis ligt, de keuze maken of ze gaat stoppen met vechten of dat ze het leven met daarin Adam en haar muziek nog een kans wil geven.

De uitvoering

De film bestaat uit een combinatie van flashbacks over met name de beginnende liefde en relatie tussen Mia en Adam en beelden uit het ziekenhuis waar Mia als soort van geest alles meekrijgt wat er gebeurd met zichzelf en haar familie. De vraag gedurende de hele film is of haar liefde voor de muziek, het leven en haar liefde voor en connectie met Adam sterk genoeg zijn om voor te vechten.

Er zit heel veel muziek in de film en vooral de eerste helft zit vol met zowel vermakelijke als emotionele nummers. In de tweede helft van de film wordt de focus meer gelegd op de keuze tussen leven en dood. Er zitten wel een aantal zoetsappige scenes en dialogen in de film die doen denken aan een slechte soap, maar gelukkig zijn dat er niet heel veel. De film wordt tegen het eind aan een stuk emotioneler en het zal daarom menig mens veel moeite kosten om deze film af te kijken zonder een traan weg te hoeven vegen.

De twee hoofdrolspelers

De rol van Mia wordt gespeeld door Chloë Grace Moretz. Deze jonge actrice heeft inmiddels al flink wat films op haar naam staan. Zo is ze onder andere te zien geweest als Hit-Girl in de film Kick-Ass uit 2010 en vertolkte ze datzelfde jaar een rol in de horrorfilm Let Me In. Ze was tevens te zien in Hugo, de remake van Stephen King’s Carrie en het (helaas) zeer beroerde The 5th Wave. Chloë lijkt haar rol in If I Stay heel erg serieus genomen te hebben, wat vooral te zien is aan de manier waarop ze met het instrument van Mia omgaat. Het lijkt alsof ze echt op de cello speelt en haar mimiek tijdens het spelen is perfect. De passie van zowel Mia als Adam voor hun eigen muziek zorgt gedurende de film vaker voor mooie beelden, vooral als ze optreden. Het auditiemoment van Mia in het bijzonder is prachtig gefilmd. Het acteerwerk buiten de muziekmomenten om is niet altijd heel goed, maar ook zeker niet slecht te noemen.

Adam wordt gespeeld door Jamie Blackley, die bekend is van films als Snow White and the Huntsman en The Fifth Estate. Hij speelt de jonge muzikant, die zich direct aangetrokken voelt tot het wat verlegen cello meisje maar die door zijn veranderde leven een manier moet zien te vinden om met hun liefde om te gaan, overtuigend. Hij speelt uiteraard een cruciale rol bij de moeilijke keuze die Mia moet gaan maken.

If I Stay is, naast het wat voorspelbare einde en de nodige clichés zoals het witte licht aan het einde van de tunnel, een mooi geschoten film over opoffering en liefde die tevens vol zit met mooie shots en prachtige muziek.

Mooie film over opoffering en liefde
  • 6/10
    If I Stay - 6/10