Review: Into the Storm

11 augustus 2017

Into the Storm is een film van Warner Bros., dit is de studio die in 1996 ook het succesvolle Twister van regisseur Jan de Bont en in 2000 The Perfect Storm uitbracht. Ditmaal werd ons de grootste tornado ooit beloofd. Zitten we echter nog wel te wachten op rampenfilms waarin moeder natuur (wederom) alles vernietigd?

Genoeg ervaring

De regie van deze film lag in handen van Steven Quale, een man die niet onbekend is met het werken aan grote en spectaculaire films. Als regisseur kennen we hem van Final Destination 5, maar hij heeft tevens als second unit regisseur aan de zijde van James Cameron gestaan bij het maken van de blockbusters Titanic en Avatar. Hij heeft in Into the Storm naast een drietal grote acteurs, vooral wat onbekendere acteurs gecast. Schooldirecteur en vader Gary wordt gespeeld door Richard Armitage, die je kan kennen van zijn rol als Thorin Oakenshield in de Hobbit films. Sarah Wayne Callies heeft de rol op zich genomen van meteoroloog Allison, die in de film stormjager Pete (Matt Walsh), bijstaat. Sarah is bekend van haar rol als Lori Grimes uit de serie The Walking Dead en Matt kennen we van The Hangover en Ted. Het probleem bij deze film is dat er weinig mis is met het acteerwerk, het is het script wat heel erg te kort schiet.

Into the Storm volgt verschillende groepen mensen in het stadje Silverton, die in aanraking komen met de meest verwoestende tornado’s ooit. Zo hebben we een groep stormjagers onder leiding van Pete en Allison en die voor geld en onderzoek beelden proberen te schieten. We hebben ook alleenstaande vader Gary met zijn twee zoons Donnie en Trey, waarvan er één onverwachts in groot gevaar komt. De stormjagers komen per toeval in aanraking met Gary en besluiten hem te helpen met het redden van zijn zoon. Ze komen echter in een enorm verwoestende storm terecht, iets waar ze niet op hadden gerekend. Als laatste hebben we twee stereotype rednecks, die het vooral heel cool vinden om zo dicht mogelijk bij de tornado’s in de buurt te komen. Ze voegen echter niks toe aan het verhaal en zijn er alleen maar ingegooid om debiel en dom te doen. Deze simpele vorm van humor kon mij persoonlijk niet aan het lachen krijgen, maar gelukkig, smaken verschillen.

Het script is helaas vrij oppervlakkig en doet soms zelfs denken aan een slechte soap, waarin een vader die alleen maar bezig is met zichzelf problemen krijgt met zijn opstandige tienerzoons. Uiteraard mag een suffe opbloeiende romance in de film ook niet ontbreken. Het verhaal wordt verteld door de ogen en cameralenzen van de stormjagers, de zoons van Gary, de sensatiezoekende rednecks en toevallige voorbijgangers met een camera. Deze manier van filmen hebben we al vaker gezien bij films als The Blair Witch Project en Cloverfield. Het voordeel bij deze film is echter dat we niet te maken krijgen met heel veel schokkende camerabeelden, waardoor de film minder amateuristisch lijkt dan andere films uit het genre. Dat kijkt een stuk plezieriger en fungeert hierdoor meer als een rode draad binnen het geheel.

Visuele perfectie

Het enige punt waar ik geen kritiek op heb zijn de geweldige special effects. De stormen lijken bijna echt en in de scènes met de tornado’s zat ik soms op het puntje van mijn stoel. Vooral de vuurtornado is ontzettend mooi gemaakt. Vergeleken met Twister uit 1996 is deze film vele malen spectaculairder, hoewel het script van Into the Storm vergeleken met zijn voorganger helaas wel veel slechter en oppervlakkiger is.

Het verhaal mag dan heel erg tegenvallen, de prachtige special effects en de spanningsopbouw zorgen gelukkig toch nog voor een enigszins vermakelijk eindproduct.

Redelijk vermakelijke, maar verhaaltechnisch zeer slecht uitgevoerde rampenfilm
  • 4/10