Review: La Loi du Marché

16 augustus 2017

Vandaag een review van een Franse film met een verhaal dat gaat over een onderwerp waar veel mensen op dit moment mee te maken hebben of misschien wel mee te maken hebben gehad. Hoofdrolspeler Thierry is door de gevolgen van de economische crisis namelijk op straat gezet en is nu op zoek naar een nieuwe baan.

Het verhaal volgt Thierry in zijn zoektocht naar een baan, zodat hij zijn gezin kan onderhouden en zijn gehandicapte zoon een goede toekomst kan bieden. De weg naar een geschikte functie gaat echter niet over rozen. Een tijdverslindende bijscholingscursus, een sollicitatiegesprek via Skype en een deelname aan een sollicitatietraining mogen helaas niet baten. Uiteindelijk vind de ontzettend geduldige huisvader een baan als beveiliger bij een grote supermarkt. Geen droombaan, maar het brengt in ieder geval geld in het laatje. Wanneer hem wordt gevraagd zijn collega’s via camera’s in de gaten te houden, komt Thierry al echter snel voor een moeilijk dilemma te staan.

De hoofdrolspeler

Thierry wordt gespeeld door de Franse acteur Vincent Lindon en hoewel deze man al een flinke lijst films op zijn naam heeft staan, had ik nog nooit van hem gehoord. Dit zal waarschijnlijk komen doordat ik nog niet zo thuis ben in de wereld van de Franse film. Op het filmfestival van Cannes won Lindon voor zijn rol in deze film de prijs voor beste acteur en dat is naar mijn mening ook geheel terecht. Hij is in staat om met één blik precies over te brengen wat zijn personage denkt en voelt. Dit talent is in deze film geen overbodige luxe, aangezien er niet heel veel in gepraat wordt. Vooral in de scene waarin hij deelneemt aan een vernederende sollicitatietraining, maar ook het moment waarin een mannelijk dansleraar hem de juiste danspasjes probeert aan te leren, spreken zijn gezicht en lichaamshouding boekdelen. Op die momenten besef je je pas echt hoe goed Lindon acteert. De tweestrijd en de frustraties, maar ook de mooie momenten weet deze man geweldig over te brengen.

Door zijn trage karakter zal deze film niet bij iedereen in de smaak vallen. Als je alleen gek bent op blockbusters en actie is dit geen film voor jou. Iedereen die op zijn tijd wel houdt van een kleine film met wat meer diepgang en uitzonderlijk acteertalent is bij La Loi du Marché aan het goede adres. Hoewel de eerste helft een stuk sterker is dan de tweede, zorgt het laatste kwartier gelukkig wel voor een goede afsluiting van het verhaal. Daarnaast heb ik de kans gekregen een nieuwe acteur te leren kennen waar ik in de toekomst zeker meer van wil gaan zien.

Kleine, confronterende, soms wat langdradige Franse film met uitmuntend acteerwerk
  • 7/10
    La Loi du Marché - 7/10