Review: Mayhem

10 april 2018

In Mayhem is er een bizar virus actief. Dit op social media beschreven Red Eye Virus zorgt ervoor dat de remmingen die je normaal hebt verdwijnen en je daardoor bijvoorbeeld zomaar op de vuist gaat met je baas of de boel na een beroerd telefoontje kort en klein slaat. Het zorgt ervoor dat de balans tussen emotie en ratio verdwijnt en je oerinstincten het tijdelijk overnemen. Het virus is niet dodelijk, maar heeft wel dodelijke gevolgen en daar ligt dan ook het grootste probleem.

Het verhaal draait om hoofdrolspeler en advocaat Derek Cho, die iets in zijn schoenen geschoven krijgt waar hij niet verantwoordelijk voor is. Wanneer het gebouw waarin hij werkt hermetisch voor een tijd van acht uur wordt afgesloten na een uitbraak van het virus, ziet hij zijn kans schoon en is hij samen met een medestander vastbesloten wraak te nemen op de baas van het bedrijf.

Bloederig

Mensen die van bloederige films houden zijn bij Mayhem aan het goede adres. De film gaat op den duur wel een beetje vervelen, want zeker een derde van de film draait om mensen die elkaar te lijf gaan, inclusief allerlei objecten om zoveel mogelijk schade bij de ander aan te richten. Het fijne is wel dat het zich niet beperkt tot de mannen en de vrouwen ook actief meedoen.

De film probeert tegen het einde aan nog een soort van morele boodschap mee te geven, maar de impact hiervan valt in het niet. Dit vanwege het feit dat een groot deel van de film toch vooral vrij veel hersenloze en bloederige actie bevat. Met dat laatste is niks mis, maar het voelt dan toch enigszins wat ongepast om daar een moreel strikje omheen te willen binden.

De keuze voor Walking Dead acteur Steven Yeun als hoofdrolspeler is een goede zet geweest, want deze man heeft natuurlijk al flink wat ervaring met geweldsscènes en dat is in Mayhem goed te zien. Ook de andere acteurs doen het niet slecht en lijken zich volledig over te hebben gegeven aan hun losgeslagen karakters.

Wat deze film qua kwaliteit naar mijn mening toch nog overeind houdt is de goed gekozen cast, de kwaliteit van de opnames en de overtuigende vechtscènes. Persoonlijk is dit niet een film die mij heel erg kan bekoren, maar liefhebbers van het genre zullen zeker niet teleurgesteld zijn.

Bloederig en losgeslagen
  • 5/10
    Mayhem - 5/10