Review: Mr. Turner

17 augustus 2017

Mr. Turner is een portret over een man die zijn stempel ruimschoots op de wereld van de kunstgeschiedenis heeft gedrukt. We volgen hem gedurende zijn schilderscarrière, maar krijgen ook een kijkje in zijn turbulente privéleven. Is de verfilming van het leven van deze schilder echter boeiend genoeg om je meer dan twee uur te kunnen vermaken?

Mr. Turner gaat over de laatste 25 jaar van het leven van de Britse excentrieke landschapsschilder J.M.W. Turner, die leefde in de 18e eeuw. William Turner was één van de grootste schilders uit de Britse geschiedenis. Hij had echter een nare persoonlijkheid en leidde een dubbelleven. Aan de ene kant maakte hij prachtige en poëtische kunst en zien we zijn emotionele kant bijvoorbeeld als zijn vader overlijdt. Aan de andere kant buit hij zijn huishoudster seksueel uit, begint hij een relatie met een hospita (Marion Bailey) waar hij af en toe een kamer bij huurt en gaat hij bordelen af. Grappig is dat we de film beginnen in Nederland, met twee figuranten die Nederlands praten en we zien op de achtergrond een molen die voor inspiratie zorgde bij Turner. De rest van de film krijgen we te zien hoe deze man tot zijn dood zijn dagen doorbracht met schilderen, reizen en andere soms aparte bezigheden.

Veel te lang

Het verhaal is helaas niet heel erg interessant en er is niet echt sprake van een verhaal en een plot. Er is tevens weinig tot geen karakterontwikkeling en de film is dan ook meer een opsomming van gebeurtenissen uit het leven van Turner. De film is met 149 minuten ook veel te lang, waardoor het gemis van deze elementen alleen nog maar meer opvalt. We zien vooral veel beelden van landschappen en situaties waar Turner de inspiratie voor zijn schilderen uithaalde. Er komen dan ook met regelmaat landschappen en vergezichten voorbij die uiteindelijk op een doek terechtkomen.

Positieve punten

Ik moet echter wel zeggen dat de film er fantastisch uitziet en bijna een schilderij op zich is. De locaties, de sets, de belichting en de kostuums, alle details kloppen en sluiten naadloos op elkaar aan. Er zitten een aantal prachtige en schilderachtige shots in die door de mooie klassieke muziek nog eens extra worden versterkt.

De rol van Mr. Turner wordt gespeeld door Timothy Spall, die al eerder te bewonderen was in The King’s Speech en een aantal Harry Potter films. Hij speelt de rol van de briljante, maar norse en soms hele gemene en egoïstische man uitstekend. Het probleem is alleen wel dat je als kijker door de nare persoonlijkheid van Turner niet echt met hem mee gaat leven.

Het is duidelijk dat deze film niet is gemaakt voor alle doelgroepen. Het is een echte filmhuisfilm die naar mijn mening vooral bij een wat oudere doelgroep en liefhebbers van het historische tijdperk filmgenre zal aanslaan. Uiteraard is het ook een boeiende film als je de schilderijen van Turner kent en nieuwsgierig bent waar deze man zijn inspiratie vandaan haalde. Hoewel de film er prachtig uitziet, zorgt het feit dat hij veel te lang is, een duidelijk verhaal mist en daardoor vrij saai wordt ervoor dat ik Mr. Turner helaas geen voldoende kan geven.

Prachtig uitziende, maar veel te lange en saaie film over een beroemde Britse schilder
  • 4/10
    Mr. Turner - 4/10