Review: My Scientology Movie

1 september 2017

Documentairemaker Louis Theroux heeft zich in de afgelopen jaren ondergedompeld in veel verschillende werelden, maar het lukte hem maar niet om een ingang te vinden bij de Scientology-beweging. Hij gaf echter niet op en heeft middels een bijzondere omweg alsnog een manier weten te vinden om deze aparte en wat vage religie beter te leren kennen. Leuk om te weten is dat hij met My Scientology Movie zijn eerste bioscoopfilm heeft afgeleverd.

Wie is Louis Theroux?

Hoewel ik denk dat de meeste mensen wel eens van Louis Theroux hebben gehoord en bewust of onbewust wel eens een documentaire van hem gezien hebben, zullen er ook genoeg mensen zijn die geen idee hebben wie deze man is. Daarom eerst even een kleine introductie.

Louis Theroux is een Britse documentairemaker die met zijn ‘nerdy’ uiterlijk, goede vragen, open, nederige en nuchtere houding en voorkomen uiteenlopende mensen met verschillende achtergronden weet te ontwapenen. Na een voltooide studie Moderne Geschiedenis schreef hij vooral veel filmrecensies en deed ervaring op bij TV Nation, een programma waarin hij samenwerkte met de bekende documentairemaker Michael Moore. Dit was ook de tijd dat Theroux ontdekt werd door het grote publiek en de BBC hem benaderde. Dit leverde hem zijn eigen televisieprogramma op met de naam ‘Louis Theroux’s Weird Weekends’. In deze uiterst vermakelijke documentaireserie volgde hij bijzondere groepen mensen om te zien wat hen beweegt om te leven zoals ze doen. Zo dook hij bijvoorbeeld in de wereld van rechts-extremisten, body building, pornosterren, ‘swingers’ en Thaise bruiden inclusief hun toekomstige Westerse mannen.

Hoewel hij in het verleden vooral documentaires maakte over aparte zaken, richt hij zich de afgelopen jaren op serieuzere onderwerpen. Zijn recentere documentaires over onder andere autisme, alcoholisme en dementerende ouderen konden dan ook rekenen op veel positieve feedback van zowel publiek als critici.

Bizarre wereld

Theroux is geen onbekende in de wereld van (extremistische) bewegingen en religies. Twee van zijn bekendste documentaires gaan tenslotte over ‘America’s Most Hated Family’, waarin hij tijd doorbrengt met een familie binnen een conservatieve christengemeenschap die heel wat weerstand opwekt met hun onconventionele acties.

My Scientology Movie

Scientology is geboren in Los Angeles, waar de illusie van Hollywood verweven lijkt te zijn met deze voor de buitenwereld wat vage religie. Het lijkt meer een soort levenswijze, die vreemd genoeg bedacht en opgericht is door een sciencefictionschrijver met Hollywood ambities met de naam L. Ron Rubbard. De reclamefilmpjes voor Scientology doen nog denken aan de dromen van de inmiddels overleden man, want deze zijn duidelijk geïnspireerd op scenes uit grote blockbusters.

Acteurs?

Bij gebrek aan ‘insiders’ moet Theroux het deze keer doen met een man die afstand heeft genomen van de Scientologykerk en binnen deze gemeenschap als zwaar onbetrouwbare deserteur wordt bestempeld. Deze Marty Rathbun is een grote hulp wanneer Theroux besluit om de kopstukken uit de kerk te laten spelen door acteurs, om zo inzicht proberen te krijgen in de levenswijze en besluiten van de mensen binnen de kerk. Rathbun zijn aanwijzingen en scripts blijken heel nuttig en daarmee weet Theroux een perfecte groep acteurs bij elkaar te verzamelen.

Niet alleen huidig Scientology-leider David Miscavige wordt gecast, ook Scientology icoon Tom Cruise mag niet ontbreken. Hiermee wordt deze film toch echt anders dan zijn vorige documentaires, want hij heeft geen intieme gesprekken met mensen binnen de organisatie, maar laat acteurs bepaalde situaties naspelen waarvan niet altijd duidelijk is of ze geheel op waarheid zijn gebaseerd. Door dit alles blijft de kennis die je over Scientology met deze documentaire opdoet vrij beperkt en heel eenzijdig. De film lijkt meer te gaan over de beweegredenen van ex-lid Marty Rathbun en de directe en vrij onverwachte en vooral grappige confrontaties tussen Theroux en mensen van de kerk. De acteurs leren ons met hun spel voornamelijk dat de lessen die binnen de kerk worden gegeven heel erg lijken op acteeroefeningen en dat de scheidinglijn tussen Scientology en Hollywood soms wel moeilijk te bepalen is.

Een groot pluspunt wat het inhuren van de acteurs met zich mee heeft gebracht is dat we kennis maken met het talent van Andrew Perez. Deze nog redelijk onbekende acteur kruipt extreem overtuigend in de huid van huidig Scientology leider Miscavige en zorgt zelfs voor kippenvel bij ex-lid Rathbun. Ik kon dan ook niet anders dan deze jonge acteur even te laten weten op Twitter dat hij de rol briljant heeft gespeeld en ik kreeg tot mijn grote verbazing een enthousiast bericht in het Nederlands terug.

Mocht je wat meer te weten willen komen over Scientology en het ontstaan van deze bijzondere beweging, dan raad ik je aan om de documentaire Going Clear: Scientology and the Prison of Belief op Netflix te gaan kijken.

Hoewel My Scientology Movie niet is wat ik ervan had verwacht en de informatie over Scientology toch vrij beperkt blijft, zorgt de bijzondere aanpak en de humor er toch voor dat ik de documentaire een voldoende geef. Het kijkplezier weegt in deze voor mij dus vrij zwaar en dat komt vooral doordat de film bij vlagen echt ontzettend grappig is. De prachtige en onheilspellende soundtrack zorgt er tevens voor dat je nog meer wordt meegezogen in het spel van de acteurs en de bevindingen van Theroux. De ontdekking van een nieuwe acteur om te volgen in de vorm van Andrew Perez en de heerlijke nuchtere houding van Theroux maken deze film dan ook zeker de moeite waard om te gaan zien.

Boeiende documentaire van de briljante Britse filmmaker Louis Theroux
  • 6/10
    My Scientology Movie - 6/10