Review: Narcos – Seizoen 2

11 september 2017

Na geweldige series als House of Cards, Orange is the New Black en Sens8 kwam de on demand dienst Netflix in 2015 weer met een nieuwe bijzondere serie. Deze keer doken we in de wereld van de drugshandel, want Narcos gaat over het leven van de beruchte drugsbaron Pablo Escobar, die in de jaren ’80 actief was. Inmiddels is het tweede seizoen van deze briljante serie verkrijgbaar op DVD en kon ik het uiteraard niet laten om daar een review over te schrijven. Daarnaast mag ik drie keer de DVD box van dit nieuwe seizoen weggeven, dus hou mijn blog de komende dagen goed in de gaten voor deze winactie!

Zoals ik hierboven al aangaf is Narcos gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Pablo Escobar. Het toont tevens de strijd tussen de Amerikaanse en Colombiaanse politie-eenheden en het Medellin-kartel, die zich afspeelde in de drugsoorlog in de jaren ’80. Deze strijd draaide voornamelijk om de handel in cocaïne, een nieuwe drug uit Zuid-Amerika die vanuit het niets immens populair werd. Vanuit Colombia werd dit middel verspreid en uiteraard trok deze handel een hoop criminelen aan die een graantje wilde meepikken. Er vielen miljoenen mee te verdienen en dat is precies wat Escobar deed, maar aan de top blijven in een drugskartel is geen gemakkelijke klus. Het kost een hoop strijd en geweld om in die harde wereld te overleven.

In het tweede seizoen weet Escobar met zijn gevolg uit La Catedral, zijn eigen ingerichte luxe gevangenis, te ontsnappen. De soldaten die dit moeten voorkomen zijn op de hoogte van de reputatie van de meedogenloze drugsbaron en laten hem dan ook uiteindelijk zijn gang gaan. Hierdoor kan Escobar al snel weer verder met waar hij mee bezig was en dat is zijn drugsimperium onderhouden. Probleem is echter dat er veel leden binnen zijn eigen kartel zich inmiddels tegen hem beginnen te keren en daarnaast wil het concurrerende Cali-kartel hem het liefst van de aardbodem zien verdwijnen. Dit seizoen is dan ook één groot kat en muis spel tussen overheden, politie en drugskartels en dat maakt dit seizoen tevens bloederiger dan het eerste.

De klopjacht op Escobar neemt steeds serieuzere vormen aan en deze laatste anderhalf jaar uit het leven van Escobar zitten dan ook vol met spannende, gewelddadige, maar ook wanhopige en persoonlijke scenes. Ik zal niet teveel op de inhoud ingaan, aangezien ik geen spoilers wil vrijgeven. Iedereen zal inmiddels al wel op de hoogte zijn van het feit dat Escobar aan het einde sterft, maar de weg ernaartoe is meer dan de moeite waard om te bekijken. Leuk om te weten is dat er ook in dit seizoen  weer regelmatig gebruik wordt gemaakt van een voice-over in de vorm van de Amerikaanse DEA-agent Steven Murphy (een rol van Gone Girl en Logan acteur Boyd Holbrook) om wat belangrijke (achtergrond)zaken te verduidelijken.

Geweldige uitvoering

De Braziliaanse acteur Wagner Moura is met zijn fascinerende, coole houding en charismatische uitstraling vanaf het begin af aan al de perfecte keuze geweest voor de rol van de meedogenloze Pablo Escobar. Hij is een ‘badguy’ die soms tevens sympathie weet op te wekken en dat is iets wat een karakter in mijn ogen heel boeiend maakt. Hij is het sterkst wanneer zijn karakter meerdere emoties ervaart zoals momenten waarop hij professioneel probeert te blijven, maar waarin zijn inhouden woede op dat moment geweldig van zijn gezicht is af te lezen. Ook zijn tegenspelers, waaronder Holbrook als Steve Murphy, zijn een perfecte match. Zo wist de  ‘hippe’ DEA-agent Murphy in het eerste seizoen bijvoorbeeld duidelijk nog niet wat hem te wachten stond, maar is hij inmiddels harder geworden en beseft hij zich al snel dat hij dingen moet doen die ver over zijn eigen grenzen heengaan om Escobar uiteindelijk te kunnen pakken.

Visueel ziet ook dit seizoen er ook weer ontzettend goed uit. Je ziet de jaren ’80 in de sets goed terugkomen en het gebruik van oude archiefbeelden maakt de serie extra geloofwaardig en dit seizoen ook extra luguber. Er sneuvelen veel mensen en er worden regelmatig (net als in het eerste seizoen) weer echte foto’s en beelden getoond uit die tijd. Dit versterkt die de impact van alle gebeurtenissen en doet je beseffen hoe bloederig deze tijd voor het land moet zijn geweest.

Het tweede seizoen van de Netflix serie is inmiddels verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray en ik wil Just Entertainment graag bedanken voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.