Review: Sepp – De Wolvenvriend

13 maart 2017

Sepp – De Wolvenvriend gaat over de vrolijke dierenvriend Sepp, die samen met zijn ouders in een bescheiden huisje woont en vergezeld wordt van een kudde geiten. Het verhaal begint in de zomer, op het moment dat het gezin hoog in de bergen een kaasmakerij runt. Het is de bedoeling dat ze tegen de tijd dat het koud wordt terugkeren naar het dorp in het dal om hun waar te verkopen, om de winter financieel door te kunnen komen. Wanneer ze door een ongeluk tijdens de afdaling al hun kazen verliezen, heeft het gezin een groot probleem. De rijke winkelier van het dorp is wel bereidt het gezin van wat zaken te voorzien, maar daarvoor in de plaats moet Sepp onder andere één van zijn geliefde geiten afstaan aan het verwende en onuitstaanbare zoontje van de rijke vrek. Wat Sepp en zijn familie niet weten is dat de winkelier en zijn zoon een geheim met zich meedragen. Sepp en zijn beste vriendinnetje zijn echter vastberaden om het mysterie te ontrafelen en de familie van Sepp er financieel weer bovenop te helpen.

Mooie setting

Deze film is gebaseerd op een heel populair kinderboek uit Zwitserland. Het hartverwarmende verhaal zit goed in elkaar en bevat redelijk goed uitgewerkte karakters. Het is bij vlagen heel voorspelbaar en zoetsappig, maar gezien dit een familiefilm betreft is dit totaal niet storend. Het zorgt in ieder geval voor kinderen voor herkenbare karakters waar ze zich mee kunnen identificeren.

De kinderen in de film acteren goed, maar door het nasynchroniseren gaat helaas wel een deel van de magie en de geloofwaardigheid verloren. Sepp en zijn ouders hebben gelukkig wel de juiste Nederlandse stemmen meegekregen. De roodharige pestkop niet, en heeft een veel te hoge stem inclusief een niet passend Belgisch accent. Hierdoor wordt hij een ontzettende karikatuur van zichzelf. Kinderen zullen zich niet zo storen aan de niet passende stemmen, maar ik heb me als volwassene hier soms flink aan geërgerd. Hoe moeilijk kan het zijn om een goede stemacteur te vinden?

De setting van deze film is prachtig en soms heb je het idee dat je naar een natuurfilm zit te kijken. De interactie van Sepp met de dieren is heel puur en aandoenlijk en zijn vriendschap met de wolf is mooi om te zien.

Gekke vertaling

Belangrijk is dat je je niet laat misleiden door de titel van deze film, want die is wel erg belabberd vertaald vanuit het Duits. Het originele Schellen-Ursli (Ursli is de naam van de hoofdpersoon in de originele vertaling) betekent zoiets als bellen-Ursli (dit is een titel die je begrijpt als je de film gezien hebt). De vertaling die Engelstalige landen hem hebben gegeven is Little Mountain Boy en dat is ook een titel die beter gepast zou hebben. Hoewel het klopt dat onze Sepp een wolf als vriend heeft, is dat niet de essentie van deze film en het woord dierenvriend was misschien een betere optie geweest.

Sepp – De Wolvenvriend is misschien niet heel vernieuwend, maar is door het eenvoudige, maar goed uitgewerkte verhaal en de prachtige natuurbeelden zeker de moeite waard om te gaan bewonderen.

Vermakelijke en hartverwarmende familiefilm
  • 6/10