Review: Sin City – A Dame to Kill For

6 januari 2017

Het is inmiddels al meer dan tien jaar geleden dat de eerste Sin City film voor een ware revolutie in de filmwereld zorgde. De verfilming van de strip van Frank Miller won indertijd dan ook tijdens het Filmfestival van Cannes de Technical Grand Prize voor zijn bijzondere visuele aspecten. Zal dit twee deel net zoveel indruk kunnen maken als zijn voorganger?

In goede handen

Sin City: A Dame to Kill For is een samenwerking tussen regisseur Robert Rodriquez en schrijver van de Sin City strips, Frank Miller. Miller was bij dit project echter niet alleen verantwoordelijk voor het script, maar ook voor een deel van de regie. Het betreft een verfilming van het tweede stripverhaal van de Sin City serie die in 1993 door Dark Horse Comics is gepubliceerd. Karakters Nancy (Jessica Alba), Dwight (Josh Brolin), Marv (Mickey Rourke) en Senator Roark (Powers Boothe) zijn ook in deze tweede film weer van de partij, maar er is ook ruimte voor een aantal nieuwe acteurs.

De verhalen

De film bestaat uit vier losse verhalen die elkaar steeds afwisselen. We beginnen met het verhaal van Marv in “Just Another Saturday Night”. De grote en sterke man uit de eerste film, gespeeld door Mickey Rourke, komt bij bewustzijn op de snelweg op een plek waar hij uitkijkt over de Projects. Hij is omringt door allemaal vermoorde jonge mannen en hij besluit dat hij er alles aan wil doen om zich te herinneren hoe hij op die plek terecht is gekomen en wat er precies is gebeurd. Helaas is hij in deze film vooral aan het vechten, waardoor we weinig nieuws leren over de persoon achter vechtersbaas Marv. Hij speelt ook een rol in het verhaal “Nancy’s Last Dance”, waarin de exotische danseres Nancy Callahan het heel moeilijk heeft met de zelfmoord van John Hartigan (Bruce Willis). Ze is vastbesloten haar beschermer te wreken en wil met de hulp van haar vriend Marv de verantwoordelijke, senator Roark, gaan vermoorden.

In “The Long Bad Night” zien we nieuwkomer Joseph Gordon-Levitt (bekend van films als Don Jon en 500 Days of Summer) als Johnny, een zelfverzekerde gokker die de grootste slechterik uit Sin City, senator Roark, uitdaagt. Hij komt er al snel achter dat het geen goed plan was om een spelletje te spelen met deze kwaadaardige en machtige man. De acteur is geweldig gecast, want hij past perfect in deze film en speelt zijn rol zeer overtuigend.

Het laatste verhaal heeft de naam van de titel “A Dame to Kill For” en speelt zich af voor de vorige film. De verleidelijke Ava Lord (Eva Green) probeert haar ex, crimineel Dwight (Josh Brolin), om haar vinger te winden. Ava vraagt hem hulp om te kunnen ontsnappen aan haar gewelddadige en rijke man Damien Lord en zijn enorme bodyguard Manute. Een verliefde en gemanipuleerde Dwight komt er echter al snel achter dat de intenties van Ava veel duisterder zijn dan dat ze in eerste instantie leken. Eva weet de rol van sexy en verleidelijke Ava met haar mysterieuze en duistere kant perfect neer te zetten.

Hoewel er verschillende verhalen door elkaar heenlopen is dit niet storend. De film loopt lekker door en alles sluit goed op elkaar aan. Dat wordt ook nog versterkt doordat er stukjes uit de eerste film worden gebruikt om bepaalde gebeurtenissen en verhaallijnen te verduidelijken. Hierdoor hoef je niet perse de eerste film gezien te hebben om dit vervolg te snappen en te waarderen. De film is in zijn geheel wat minder grof dan de eerste. Er komt uiteraard veel seks en geweld in voor, maar we hebben niet meer te maken met (kinder)verkrachters en meer van dat soort lugubere dingen waar ik persoonlijk geen fan van ben. Nieuwe acteurs Joseph Gordon-Levitt en Eva Green passen geweldig bij het grimmige karakter van de film en spelen naast de oude en bekende karakters alsof ze nooit anders hebben gedaan.

Bijzondere details

Uiteraard is deze film weer uitgevoerd in zwart-wit met de karakteristieke gekleurde accenten, iets wat direct is overgenomen uit de stripboeken. Er zitten een heleboel shots in de film die direct uit de strips zijn gehaald en prachtig, soms bijna surrealistisch, op beeld zijn gezet. Er wordt optimaal gebruik gemaakt van alle technieken die er op dit moment beschikbaar zijn en deze film ziet er daarom op visueel vlak beter uit dan het eerste deel. Doormiddel van kleine leuke details wordt heel subtiel de nadruk gelegd op bepaalde acties en karaktertrekken. Als prachtige voorbeelden zijn daar het geluid van een tandenstoker die wordt weggegooid, het gekraak van een gebalde vuist in een leren handschoen en een zelfportret in het kantoor van senator Roark, die de slechtheid van de man nog even extra benadrukt.

Hoewel de verhalen van Marv en Nancy vrij oppervlakkig blijven zorgen de verhalen van de nieuwkomers voor een fijne afwisseling en voor meer diepgang. Visueel was ik blij verrast en is deze film letterlijk en figuurlijk een plaatje en een genot om naar te kijken. Hoewel ik door de gruwelijkheden uit het eerste deel een beetje werd afgeschrikt door Sin City als geheel, maakt deze film bij mij een hoop goed.

Een visueel pareltje dat minder grof is als zijn voorganger
  • 7/10
    Sin City: A Dame to Kill for - 7/10