Review: The Invitation

22 december 2016

Een film die ik eerder dit jaar helaas heb moeten missen op het Image Film Festival is inmiddels op Netflix toegevoegd. Hoog tijd dus om The Invitation eens te gaan bekijken en te reviewen voor jullie. De Game of Thrones kijkers onder ons zullen een van de hoofdrolspelers in deze film, de Nederlandse acteur Michiel Huisman, al op de foto hierboven herkent hebben.

The Invitation gaat over een etentje met mysterieuze bedoelingen. Wanneer Will met zijn nieuwe vriendin Kira op een zeer formele manier wordt uitgenodigd voor een etentje bij zijn ex, die een tijdlang van de aardbodem is verdwenen en inmiddels met de wat aparte David (Huisman) getrouwd is, besluit hij ondanks zijn twijfels wel te gaan. In een afgelegen huis aan het rand van Los Angeles ontmoet hij de inmiddels zwaar veranderde Eden en haar nieuwe man. Ze worden vergezeld door een aantal oude vrienden, maar ook door een aantal onbekenden die alleen bevriend lijken te zijn met de gastvrouw en haar nieuwe partner.

De traumatische reden die de oorzaak was van de breuk tussen Will en Eden twee jaar daarvoor, wordt gedurende de film steeds duidelijker en blijkt ook een belangrijke beweegreden te zijn om de groep weer bij elkaar te halen. Wanneer de avond een bizarre wending krijgt door een onverwachte onthulling, ontstaat er een wederzijds wantrouwen en wordt het mysterie van de uitnodiging alleen maar groter.

Verrassend

Het plot van de film sprak mij in eerste instantie niet zo aan, maar ik ben blij dat ik de film een kans heb gegeven. The Invititation is een spannende thriller die je soms flink op het verkeerde been probeert te zetten. Er gebeuren vreemde zaken die achteraf te verklaren zijn, maar vervolgens rijst direct de vraag of de achterdochtigheid van de karakters terecht is of dat deze een gevolg zijn van het drama wat zich twee jaar daarvoor heeft afgespeeld. Het geweldige acteerwerk van de cast draagt in deze bij aan de spanning en het wat onbehagelijke gevoel dat de film bij mij opwekte. Met name Prometheus acteur Logan Marshall-Green als hoofdrolspeler Will en Michiel Huisman als de mysterieuze nieuwe echtgenoot David doen het erg goed. De derde bekende kop in de film is Shutter Island en Zodiac acteur John Carroll Lynch, die met zijn badguy vibes je gevoel direct een bepaalde kant opstuurt. De vraag is echter of deze vermoedens wel terecht zijn.

Niet overtuigend genoeg

De soms indringende klanken van de soundtrack dragen bij aan de mysterieuze toon van de film. Hoewel The Invitation goed geschoten is, is het geen uitblinker en voelt de film soms iets te gemakkelijk. Er wordt geen gebruik gemaakt van het licht, of meer het gebrek aan licht en opnames vanuit ongebruikelijke cameraposities zijn helaas ook niet aan de orde. Dit maakt deze film helaas iets minder goed dan dat hij had kunnen zijn.

The Invitation is een mysterieuze thriller die mij aangenaam heeft verrast en die de spanning geweldig weet op te bouwen. Van al het acteerwerk is met name de chemie tussen de twee mannelijke hoofdrolspelers geweldig en dat komt deels door de non-verbale communicatie die tot in de details perfect is. Ik nodig je bij deze dan ook graag uit om de film een keer te gaan bekijken.

Spannende en verrassende thriller
  • 7/10
    The Invitation - 7/10