Review: The Little Prince

1 mei 2017

The Little Prince is gebaseerd op het bekende boek Le Petit Prince van de Franse schrijver Antoine de Saint-Exupéry, dat met ruim 145 miljoen verkochte exemplaren het meest verkochte fictiewerk ter wereld is. De mensen die op de middelbare school Franse les hebben gehad, zullen dit poëtische en filosofische jeugdboekje zeker herkennen. Ik moet er echter wel meteen even bij vertellen dat er maar een paar elementen uit het boekje zijn gebruikt en je dus niet hoeft te rekenen op een letterlijke verfilming. Dat gezegd hebbende, het maakt de film niet minder memorabel.

Het verhaal gaat over het leven van een slim meisje van negen dat volledig in het teken staat van presteren en volwassen worden. In aanloop naar een nieuw schooljaar op een exclusieve school wil haar moeder met een zelfbedacht ‘levensplan’ zorgen voor de perfecte voorbereiding. Het meisje wordt geacht haar hele zomer op te offeren voor een vakantie vol huiswerk en taken. Ze gaat volledig mee in het plan van haar ambitieuze moeder, totdat haar nieuwe buurman haar een nieuwe en kleurrijke kant van het leven laat zien.

De excentrieke piloot vertelt haar over een ontmoeting met een kleine, wijze prins die zijn leven voorgoed heeft veranderd. In eerste instantie snapt het meisje niks van de verhalen van de oude man, omdat ze nog te veel te veel bezig is met de serieuze wereld van de volwassenen. Wanneer ze al haar logica loslaat en het kind in zichzelf laat spreken, wordt ze meegenomen in de magische wereld van de oude man en de kleine prins. Opvallend is dat niemand in de film een naam heeft, maar dat is gezien het kleine aantal hoofdrolspelers geen gemis.

Mooie boodschap

The Little Prince zit vol met filosofische uitspraken en belangrijke levenslessen. De vos komt in het verhaal echter met de meest wijze les en geeft aan dat als je met je hart kijkt je pas echt ziet wat belangrijk is. Een prachtige boodschap van een bijzonder diertje dat als een rode draad door het verhaal heenloopt.

De film ziet er geweldig uit en is een combinatie van computeranimaties voor het verhaal van het meisje, haar moeder en de oude man en stop-motion technieken voor het verhaal van het kleine blonde prinsje. De wereld van de volwassenen, die al het onbelangrijke belangrijk willen maken, is eenzijdig en grijs. De wereld van de oude man en zijn verhaal zijn kleurrijk en onvoorspelbaar. De combinatie van alle verschillende animatietechnieken en het afwisselende kleurgebruik maken van dit verhaal een uitzonderlijk en sprookjesachtig geheel.

The Little Prince is een prachtig uitziende en bijzondere animatiefilm met een sterke boodschap en leuk voor zowel jong als oud en wat mij betreft één van de beste animatiefilms van 2015.

Bijzondere en prachtig gemaakte animatiefilm met een belangrijke boodschap
  • 9/10