Review: Train to Busan

25 maart 2017

De populariteit van The Walking Dead heeft inmiddels gezorgd voor een grote hoeveelheid aan matige films en series vol zombies en daarom was ik in eerste instantie vrij sceptisch na het zien van de beschrijving van de Koreaanse zombiefilm Train to Busan. Gelukkig is deze spannende treinrit vol ellende wel de moeite waard om te gaan zien.

In Train to Busan maken we kennis met de gescheiden vader Seok-woo, die door zijn drukke baan maar weinig tijd heeft voor zijn dochter. De jonge Su-an is bijna jarig en er is maar één ding wat ze het allerliefste wil, met de trein naar haar moeder in Busan en wat haar betreft in haar eentje, want ze gaat er inmiddels al vanuit dat haar vader toch zijn werk op de eerste plek zet en niet mee kan. Uiteraard ziet haar vader het niet zitten dat het kleine meisje zelf op pad gaat en besluit, met wat tegenzin, haar te vergezellen in de trein. Wat de twee niet weten is dat op het moment dat ze de trein instappen er een virus is uitgebroken en één van de besmette mensen zich in hun trein bevindt. Vanaf dat moment is niemand in de trein meer veilig en komt iedereen voor een belangrijke keuze te staan, want help je alleen jezelf en je geliefde, of ga je ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk mensen de treinrit overleven.

Drama, horror en spanning

Train to Busan is een vermakelijke, soms wat over de top, maar goed in elkaar zittende en vrij originele zombiefilm. Hoewel de film met een speelduur van bijna twee uur vrij lang is, verveeld hij geen moment en is hij bij vlagen echt heel spannend en soms zelfs vrij gruwelijk. De zombies zien er goed uit en hoewel hun bewegingen wat lijken op die van de zombies uit World War Z, wordt er in deze film gelukkig geen gebruik gemaakt van computergeanimeerde wezens. Dit draagt bij aan de geloofwaardigheid en ik vermoed tevens dat er flink wat stuntmannen aan te pas hebben moeten komen om alle taferelen zowel in als buiten de trein te bewerkstelligen.

Wat wel jammer is, is dat er in de film flink wat clichés voorbijkomen. Het onafhankelijke kleine meisje met de werkende vader die nooit naar haar omkijkt, de zwangere (kwetsbare) vrouw, de groep scholieren in uniform, de heldhaftige brute kracht die zichzelf opoffert en de egoïst die iedereen doet inzien wat echt belangrijk is in het leven en belangrijker nog, in deze situatie. Het zorgt er echter wel voor dat de verhoudingen onderling snel goed zichtbaar zijn en het je zeker wel iets kan schelen wat er met de personages gebeurd. Het acteerwerk is goed en overtuigend, maar de kleine actrice die Su-an speelt is uitmuntend en verraste nog het meest. Dit alles plus het feit dat de film er prachtig uitziet en voorzien is van een passende onheilspellende soundtrack zorgden er uiteindelijk voor dat deze actievolle zombiefilm mijn lage verwachting meer dan oversteeg.

Goed uitgevoerde en spannende zombiefilm
  • 8/10
    Train to Busan - 8/10