Review: X-Men – Apocalypse

29 juni 2017

X-Men is altijd al mijn favoriete franchise binnen het superhelden universum geweest en hoewel er al vrij vroeg redelijk veel negatieve geluiden te horen waren over deze laatste nieuwe film, was ik toch hoopvol dat X-Men: Apocalypse de moeite waard zou zijn.

De ultieme bad guy

We maken in het begin van de film direct kennis met de grote vijand in deze film, de allereerste mutant ooit die de naam En Sabah Nur (oftewel Apocalypse) draagt en die in 3600 voor Christus de dienst uitmaakte in Egypte. Om voor eeuwig te kunnen leven, aanbeden te kunnen worden als een god en te kunnen regeren over de wereld, heeft hij een mutant met helende krachten gevonden om zijn bewustzijn naartoe te verplaatsen. Zijn tegenstanders gooien tijdens dit proces echter roet in het eten, waardoor de grote heerser bedolven wordt onder de brokstukken van de piramide waar hij zich op dat moment in bevindt. Een stom toeval zorgt ervoor dat hij in de jaren ’80 weer tot leven komt en hij uiteraard opnieuw de macht over de aarde wil grijpen. Hij gaat al snel op zoek naar vier sterke mutanten om hem daarmee te helpen en het is vervolgens aan de rest van de mutanten om onder leiding van Charles Xavier dit grote kwaad tegen te houden.

Been there, done that

X-Men: Apocalypse is de laatste film in de tweede X-Men trilogie, maar was voor regisseur Bryan Singer de vierde X-Men film die hij mocht regisseren. Zijn eerdere en tweede film uit deze serie met de naam Days of Future Past zat geweldig in elkaar, was verrassend en smaakte naar meer. X-Men: Apocalypse is helaas niet zo sterk en origineel en leunt vooral op het nostalgische gevoel wat we bij alle X-Men karakters hebben vanaf het moment dat de eerste film in 2000 verscheen.

Er is zoveel in deze film gestopt dat veel karakters niet de aandacht krijgen die ze verdienen en daarbij kan je vooral denken aan drie van de vrij random gekozen ‘Four Horsemen’ van Apocalypse. Ik vond Apocalypse (een rol van Ex Machina en Star Wars: The Force Awakens acteur Oscar Isaac) sowieso niet zo heel indrukwekkend en zijn teksten waren vrij zwak en vooral heel overdreven theatraal. De beweegredenen van een deel van de vier mutanten om deel te nemen aan zijn kwaadaardig plan zijn flinterdun en eigenlijk vrijwel niet aanwezig. Aan de andere kant zijn er ook een hoop mutanten die hele voorspelbare beslissingen maken gezien de gebeurtenissen uit de andere vijf X-Men films.

Wisselend acteerwerk

Aangezien we het dus niet moet hebben van het bijzondere verhaal, ga ik direct door met het acteerwerk. Dit is helaas in deze film vrij wisselend, want niet iedereen leek zo’n zin te hebben in deze nieuwe X-Men film. De beste acteerprestatie komt in deze film naar mijn mening wederom van Michael Fassbender als Erik Lehnsherr oftewel Magneto. De tekortkomingen en aparte beslissingen van dit karakter kan je Fassbender natuurlijk niet kwalijk nemen en wat hij doet met het beschikbare materiaal is werkelijk uitmuntend. Hij weet elke blik en elke emotie tot in detail perfect neer te zetten en steelt dan ook qua acteerwerk de show. Een goede tweede is James McAvoy als Charles Xavier, dit is de man die mij iets meer enthousiast maakte in het tweede deel, maar wederom bewijst deze acteur dat hij geknipt is voor deze belangrijke rol. Grootste tegenvaller was Jennifer Lawrence als Raven en de in deze film amper voorkomende Mystique. Het leek alsof de Hunger Games actrice er geen zin meer in had en het vuur wat in haar zat tijdens de eerste twee films uit de trilogie leek volledig gedoofd. Dit zorgde helaas ook voor een slechtere chemie tussen haar en de andere acteurs, waardoor alle scenes met Lawrence regelmatig een beetje vlak en emotieloos aanvoelden.

De komische afwisseling komt met een aantal briljante scenes waar Evan Peters zijn karakter Quicksilver de hoofdrol in speelt. We maakten in de vorige film al kennis met deze bizar snelle mutant en ik ben dan ook heel blij dat de American Horror Story acteur ook in deze film weer van de partij is.

Beeld en geluid

Ook de beelden en dan met name de special effects waren helaas niet optimaal. De kleinere scenes en de ‘one man show’ van Quicksilver zijn ontzettend goed en mooi gemaakt. Maar bij de grotere en spectaculaire scenes schiet de CGI helaas regelmatig te kort en ziet het er soms echt super fake uit. Vooral de gekleurde bol waarin Apocalypse zich verplaatst is ronduit slecht en belachelijk te noemen. De nog wat oncontroleerbare krachten van Scott (ja, ja, de man die we nog kennen uit de eerste trilogie) en Nightcrawler zien er echter wel weer heel goed uit.

Een heel groot pluspunt is de soundtrack en er zijn een aantal scenes waar ik met een grote glimlach op mijn gezicht heb genoten van de prachtige en intense klassieke begeleiding die precies op de goede momenten werd ingezet.

De filmrecensent in mij heeft heel veel schoonheidsfoutjes, onbeantwoorde vragen, onlogische beslissingen en plotwendingen en voorspelbare karakters en acties gezien. Het grote spektakel is vaak net iets too much en maakt daardoor minder indruk in plaats van meer. De filmliefhebber in mij heeft echter ontzettend genoten van deze film en met name het acteerwerk van Michael Fassbender en de briljante soundtrack maken deze film een stuk meer dan een vermakelijke actievolle superheldenfilm. Het maakte mij tevens weinig uit dat veel bekende karakters reageerden zoals je verwacht, want het deed niks af aan mijn enthousiasme tijdens het kijken van de film en ik denk dat (bijna) iedere X-Men liefhebber dat met mij eens gaat zijn. Het zijn in de film vooral de kleinere scenes die je vastpakken en hoewel deze laatste X-Men film niet de beste is, is hij toch zeker de moeite waard om te gaan zien.

Matige afsluiting van de X-Men franchise
  • 7/10
    X-Men: Apocalypse - 7/10