Review: Annihilation

23 maart 2018

Als sciencefiction liefhebber hunker ik na het zien van het vrij beroerde laatste Alien deel en het matige The Cloverfield Paradox al een lange tijd van een nieuwe boeiende film binnen het genre. Eerder deze maand gooide Netflix er tot mijn grote vreugde één online en een recensie van deze film kon dan ook niet uitblijven.

Niet de minsten

Annihilation is een film van Alex Garland, de man die het naar mijn mening briljante Ex Machina schreef en regisseerde. Ook ditmaal heeft hij Oscar Isaac weer gestrikt voor een belangrijke rol. Deze acteur heeft mij nog nooit teleurgesteld en ik kan je vertellen dat hij ook in deze film weer erg goed is. Naast hem zien we de altijd prachtige en geweldige actrice Natalie Portman, die al eerder wist te overtuigen met rollen in films als Garden State, V for Vendetta, Black Swan en Jackie. Grappig om te vermelden is dat beide acteurs geschitterd hebben in de Star Wars franchise.

The Shimmer

In deze nieuwe film maken we direct kennis met hoofdrolspeelster Lena, een biologe die een radicale beslissing neemt nadat haar man Kane verward thuiskomt van een geheime missie. Ze besluit zich aan te sluiten bij een vrouwenexpeditie naar “The Shimmer”, een gebied dat sinds de inslag van een meteoriet een vreemde glinstering om zich heen heeft en waarin alles lijkt te verdwijnen. Dit is tevens de plek waar haar man net vandaan is gekomen en naast het feit dat ze nieuwsgierig is naar het gebied zelf, is ze vastbesloten erachter te komen wat er met haar man is gebeurd. Eenmaal in de begrensde zone komen de vier vrouwen er al snel achter dat alles op deze plek tegen alle natuurwetten indruist en niets is wat het lijkt.

Verrassend goed

Laat ik beginnen met te zeggen dat deze mysterieuze sciencefictionfilm mij positief heeft verrast. Een reeks vreemde gebeurtenissen zorgen ervoor dat je je fantasie de vrije loop kan laten en je aan het denken wordt gezet over het leven en wat je bijvoorbeeld kan verstaan onder “het kwaad”. Dat voelt fijn en het geeft deze bijzondere film een extra dimensie en zorgde er tevens voor dat ik hem echt even moest laten bezinken voor ik er een definitief oordeel over kon vellen.

Het acteerwerk is geweldig, de film bevat een reeks prachtige shots en veel kleur en de special effects zijn uitmuntend. Daarnaast voegt de onheilspellende en passende soundtrack echt iets toe aan de mysterieuze inhoud.

Wat ervoor zorgt dat ik deze film uiteindelijk geen hoger cijfer geef dan een 8 is omdat er een bepaalde scene inzit die mij totaal uit het verhaal haalde. Ik zal verder geen spoilers geven, maar ik ervaarde een anticlimax tijdens een zeer vage en veel te lange scene die ook nog eens veel te veel vragen opwekte. Na moeten denken over een film vind ik geweldig en met open eindes heb ik geen problemen, maar er zijn grenzen en deze film ging daar helaas overheen.

Ik wil ook nog even vermelden dat ik het heel jammer vind dat deze film geen release in de bioscoop heeft gekregen, want ondanks dit waarschijnlijk geen film is die het grote publiek zal plezieren, denk ik dat hij het vanwege de geweldige visuele effecten en soundtrack het heel goed zou hebben gedaan op het grote scherm.

Annihilation is naast verrassend een, voor het grootste deel, met oog voor detail zeer goed uitgevoerde en op sommige vlakken een echt hele bijzondere sciencefictionfilm, die elke liefhebber van het genre zeker gezien moet hebben.

Bijzondere sciencefictionfilm die er prachtig uitziet
  • 8/10
    Annihilation - 8/10