Review: Arès

18 april 2017

Bij Franse films moet ik zelf altijd denken aan kunstzinnige filmhuisfilms. Hoewel ik al wist dat dit label zeker niet op elke film die uit het prachtige land komt valt te plakken, heeft de actievolle sciencefictionfilm Arès er definitief voor gezorgd dat ik voortaan mijn vooroordelen van tevoren niet de overhand zal gaan laten nemen.

Arès speelt zich af in de toekomst, om precies te zijn in 2035, een tijd waarin het niet zo goed gaat met de mensheid. Er zijn in Frankrijk alleen al tien miljoen werklozen, waardoor de kloof tussen arm en rijk zeer extreem is geworden. Een revolutie lijkt dichterbij dan ooit, maar het lijkt er steeds maar niet van te komen. Het volk wordt tussentijds zoetgehouden met televisie-uitzendingen van brute gevechten tussen mannen die naast dat ze trainen, vooral worden volgestopt met experimentele middelen om hun winkans te verhogen en om bedrijven die de middelen maken op de kaart te zetten en meer macht te geven.

Het is praktisch onmogelijk voor de meeste mensen om geld in het laatje te brengen en daarom is free fighter en tevens onze hoofdrolspeler Arès nog steeds actief in deze corrupte wereld. Een onverwachte gebeurtenis maakt dat het geld helemaal noodzakelijk wordt, maar zorgt bij hem tevens voor een grote aversie tegen de regerende machthebbers. De vraag is dan ook wat hij uiteindelijk met deze tegenstrijdige gevoelens gaat doen.

De details

Hoewel het verhaal van deze film niet heel erg bijzonder is en de film met maar 80 minuten vrij kort is, is de uitvoering gelukkig wel heel goed. Daarnaast zorgt de duistere en bijna vieze sfeer voor een goede achtergrond om het verhaal geloofwaardig te kunnen brengen. Zo zien we een stad die vol staat met billboards en een aangepaste Eifeltoren waarop grote beeldschermen zijn bevestigd om het volk te blijven indoctrineren. Ook het acteerwerk is goed en Arès (een rol van Ola Rapace) is qua karakter ook interessant genoeg om de film te kunnen leiden.

De prachtige shots en belichting, een aantal onvoorspelbare wendingen en een origineel karakter als travestiet Myosotis geven deze film net even een extra touch, waardoor Arès uiteindelijk zeker de moeite waard is om te gaan zien. Goed om te weten is dat de film inmiddels op DVD te verkrijgen is.

Ik wil Remain in Light heel erg bedanken voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.

Boeiende Franse sciencefictionfilm
  • 7/10