Review: Big Ass Spider!

24 mei 2017

Een film met een uit de klauwen gewassen en zeer agressief alledaags dier is niet uniek, maar blijft toch tot de verbeelding spreken. Het succes van een film als Sharknado bewijst dat mensen gek zijn op de absurditeit rondom dieren die het op iedereen voorzien lijken te hebben. Jammer is echter dat dit soort films over het algemeen gebruik maken van slechte acteurs en als er wel bekende namen worden ingezet, zorgen het slechte gebruik van film clichés (zoals bijvoorbeeld in Anaconda) dat het eindresultaat toch flink tegenvalt. Big Ass Spider! gaat over een enorme spin die de boel op stelten komt zetten in Los Angeles, maar door het bijzondere begin en de vele humoristische scenes stijgt deze B-film naar mijn mening toch wel boven de rest van de films uit zijn genre uit.

Het verhaal is vrij simpel, maar dat was gezien de titel dan ook niet anders te verwachten. Heroes acteur Greg Grunberg speelt Alex, een insectenverdelger die na een ‘aanvaring’ met een spin langs het ziekenhuis moet en terecht komt in een bijzondere crisis. Er is een gevaarlijke spin ontsnapt uit een militair laboratorium en deze is per ongeluk terechtgekomen in het mortuarium van het ziekenhuis. Als de verdelger dit hoort besluit hij op zoek te gaan naar het beest, dat iets groter blijkt te zijn als dat hij had verwacht.

Wanneer hij de inmiddels gearriveerde militaire eenheid middels zijn expertise in het verdelgen van spinnen tips wil geven over hoe te handelen, wordt hij vriendelijk verzocht zich er niet mee te bemoeien. Eigenwijs als dat hij is besluit hij om achter te steeds groter wordende spin aan te gaan. Dit doet hij samen met Jose, de Mexicaanse beveiliger van het ziekenhuis die hij net heeft ontmoet en die het als zijn nieuwe taak ziet Alex te helpen en daarom niet meer van zijn zijde wijkt.

Lachwekkend veel clichés

Een wat klunzige antiheld, de slecht Amerikaans sprekende Mexicaanse side kick, de semi exotisch uitziende natuurwetenschapper en de knappe vrouw die gered moet worden. Tel daarbij een park vol halfnaakte jonge volleyballende vrouwen, oorlogsvoering dat doet denken aan een computerspel en een legercommandant die de woorden: ”God help us all” uitspreekt op en het plaatje is compleet. Deze film zit bomvol met dit soort heerlijke clichés en omdat het er zo veel zijn, zorgt het voor heel veel grappige momenten. Je weet wat er gaat komen, maar omdat de uitvoering niet over the top is en de clichés goed zijn verwerkt blijft de film aantrekkelijk. Met een duur van 80 minuten is Big Ass Spider ook niet te lang en blijft het tempo lekker hoog.

Wat deze film nog meer anders maakt dan andere B-films uit zijn genre is het bijzondere begin, waarin je middels een flashforward onder begeleiding van een prachtige cover van het Pixies nummer ‘Where Is My Mind’ al een beetje te zien krijgt waar de film heen zal gaan. Daarnaast zorgen de grappige en gelukkig totaal niet flauwe dialogen tussen verdelger en zijn side kick voor een aantal erg leuke momenten. Hoewel het duidelijk is dat het budget voor deze film niet erg hoog was, is er wel optimaal gebruik gemaakt van de mogelijkheden en ziet vooral de spin er nog best wel aardig uit.

Voorproefje

Nog niet overtuigd (of misschien juist wel)? Bekijk dan hieronder alvast de eerste twee minuten van de film en geniet van het betoverende ‘Where Is My Mind’ en de big ass spider.

Zeer vermakelijke en bijzonder goed uitgevoerde B-film