Review: Big Little Lies – Seizoen 1

15 juli 2019

Geheimen hebben is nooit echt een goed idee en vooral niet als je belangrijke en soms zelfs levensveranderende dingen verborgen houdt voor je partner, vrienden en/of familie. In Big Little Lies lijken kleine geheimen in eerste instantie weinig impact te gaan hebben, maar gaandeweg het seizoen blijken kleine leugens een illusie, raken de hoofdrolspelers steeds meer verstrikt in hun leugens en zijn de gevolgen al snel niet meer te overzien. De grote tegenstelling van de inhoud in het begin maakt dat al direct duidelijk. Aan de ene kant maken we kennis met vier drukke moeders binnen een redelijk kleine en voornamelijk rijke gemeenschap, maar aan de andere kant krijgen we buurtbewoners te zien die ondervraagd worden over een verdacht sterfgeval dat de gemoederen flink bezig houdt. Vooral dat laatste onthult direct dat er flink wat geroddeld wordt en dat niets is wat het lijkt.

Vrouwen in de hoofdrol

Hoewel er genoeg goed acterende mannen (de echtgenoten van) in Big Little Lies te zien zijn (Alexander Skarsgard, Adam Scott, James Tupper, Jeffrey Nordling), zijn het de vrouwen die de show stelen. De serie draait dan ook om de levens en gezinnen van vier vrouwen in het stadje Monterey, een plek waar uiterlijke schijn de boventoon voert.

Wanneer we in aflevering 1 kennis maken met alleenstaande moeder Jane (Shailene Woodley) die, direct nadat ze één van de lokale moeders een helpende hand heeft geboden en haar zoontje Ziggy en de dochter van haar nieuwe vriendin naar school heeft gebracht, liefdevol onder de vleugels wordt genomen door de desbetreffende moeder in nood Madeline (Reese Witherspoon) en haar vriendin Celeste (Nicole Kidman). Jane beseft zich tijdens deze kennismaking al snel dat ze op een plek terecht is gekomen waar het als nieuweling lastig is om je draai te vinden en geaccepteerd te worden. Dat wordt vooral duidelijk wanneer haar zoontje na de eerste schooldag door een vrouwelijk klasgenootje wordt beschuldigd van bijten. Ziggy ontkent de kleine Amabella iets aangedaan te hebben, maar de moeder van het slachtoffertje meet ondanks de stellige ontkenning het voorval breed uit. Hierdoor komen Jane en haar nieuwe vriendinnen lijnrecht tegenover deze keiharde zakenvrouw Renate (Laura Dern) te staan.

Naast het feit dat ze allen te maken krijgen met worstelingen binnen hun eigen gezin, zorgt een reeks heftige gebeurtenissen er echter ook voor dat de vrouwen elkaar steeds meer nodig gaan hebben en dat ze meer van zichzelf moeten blootgeven om hun gezinnen te kunnen beschermen.

Meer dan de moeite waard

Ondanks dat het eerste seizoen van deze serie maar 7 afleveringen bevat, is dit voor de makers genoeg geweest om een sterk, compleet en bij vlagen zeer verrassend verhaal neer te zetten. De basis doet in eerste instantie wat denken aan Desperate Housewives, maar Big Little Lies is een stuk duisterder en geeft een stuk meer bloot van de ware gedachtes, gevoelens en motieven achter de levens en acties van de hoofdrolspelers. De karakters zijn geweldig uitgewerkt en het acteerwerk van alle acteurs en actrices is sterk en overtuigend. Naast de volwassen acteurs doen ook de kinderen het geweldig en hun onderlinge band met eigen geheimen krijgt flink wat ruimte binnen de serie. Mijn persoonlijke favoriet is Chloe, de jongste dochter van Madeline die een briljante muzieksmaak heeft en regelmatig zeer scherp en volwassen uit de hoek kan komen.

Visueel is de serie ook meer dan interessant te noemen en het grauwe kleurgebruik versterkt de inhoud. Daarnaast zorgen flashbacks voor een beter begrip over de lopende tijdlijn en gaat de inhoud daarmee nog meer de diepte in.

HBO heeft met Big Little Lies wederom goud in handen en het is niet voor niks dat deze serie al flink wat prijzen in de wacht heeft gesleept. Ik vind het daarnaast ook geweldig dat er eindelijk weer eens een reeks (wat oudere) vrouwen de kans heeft gekregen hun stempel op een serie te zetten en dat hebben ze verdomd goed gedaan.

Zowel het eerste als het tweede seizoen zijn inmiddels in zijn geheel te bekijken op Ziggo Movies & Series XL.