Review: Black Mass

1 mei 2020

Na de vele Tim Burton typetjes en een reeks vrij beroerde films lijkt het erop dat Johnny Depp met zijn rol in Black Mass duidelijk heeft laten zien dat hij het acteren nog niet verleerd is. De trailer van deze film was al vrij indrukwekkend en mijn hoop was dan ook dat mijn vertrouwen in de kwaliteiten van Depp met deze film weer terug zou komen. Is dat gelukt?

Black Mass is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de gangster James ‘Whitey’ Bulger. Een beruchte crimineel die jarenlang bovenaan de ‘most wanted’-lijst van de FBI stond vanwege het plegen van een reeks moorden. Black Mass laat zien hoe deze man zichzelf in de jaren zeventig naar de top van de criminele wereld wist te bewegen. In die tijd lag de prioriteit van de FBI bij het aanpakken van de maffia en middels een samenwerkingsverbond met Bulger, die behoorde tot de Ierse gangs van South Boston, hoopten ze de Italianen neer te kunnen halen.

Degene die het plan om Bulger te benaderen als eerste in de groep gooide was de ambitieuze agent John Connolly, die met deze actie carrière binnen de FBI hoopte te maken. De crimineel reageert in eerste instantie huiverig op het voorstel, maar gezien het feit dat hij en Connolly samen zijn opgegroeid in ‘Southie’ en zijn oude vriend hem bescherming en ‘inside’ informatie beloofd, gaat hij toch akkoord. De informatie die Connolly zijn oude vriend verschaft in combinatie met zijn eigen arrogantie, zorgen ervoor dat er veel doden vallen. Mensen binnen zijn eigen organisatie beginnen zich dan ook al snel af te vragen bij wie Connolly zijn loyaliteit nu echt ligt.

Het acteerwerk

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik ontzettend blij ben dat Depp eindelijk weer eens een karakter speelt in plaats van een typetje. Hij mag dan met make-up getransformeerd zijn tot de meedogenloze crimineel, op geen enkel moment komt deze metamorfose nep over. Daarnaast speelt hij de agressieve, maar loyale Bulger uitmuntend en is hij soms echt super ‘creepy’. Ook is er een diner scene die door zijn acteerwerk naast grappig ook echt briljant en memorabel te noemen is. Er is in de film een kleine rol weggelegd voor Fifty Shades of Grey actrice Dakota Johnson, die de vrouw van Bulger speelt.

Een grotere rol is weggelegd voor The Gift, Midnight Special en Exodus: Gods and Kings acteur Joel Edgerton als agent Connolly. Hij speelt de ambitieuze agent, die als enige een echte duidelijke radicale karakterontwikkeling ondergaat, uitmuntend. Je ziet hem langzamerhand arroganter en egoïstischer worden en zijn moraal lijkt al snel een stuk minder belangrijk dan zijn vriendschap met de Bulger broers. Nu ik het toch over broers heb, stip ik meteen een rol aan die helaas een stuk minder overtuigt. Benedict Cumberbatch, de acteur die de meeste mensen wel zullen kennen van zijn rollen in The Imitation Game, Doctor Strange en de tv-serie Sherlock, is in de rol gekropen van de veelbelovende jonge politicus Billy Bulger. Deze casting is naar mijn mening een grote missmatch, want ik geloof tijdens het kijken van deze film geen enkel moment dat Billy en James broers zijn. Daarnaast komt zijn acteerwerk wat geforceerd over naast het vloeiende spel van zowel Depp als Edgerton. Acteurs die wel overtuigen zijn Kevin Bacon aan de kant van de FBI en Rory Cochrane aan de kant van Bulger.

Al met al is Black Mass een prachtig uitziende film met geweldig acteerwerk. Minpunt aan de film vond ik wel dat het verhaal niet echt een opbouw heeft, waardoor er een soort van climax mist. Daarnaast is er niet echt een ‘good guy’ die een beetje tegenwicht biedt. Er duikt uiteindelijk wel iemand op die, die rol lijkt te gaan vervullen, maar helaas is deze wat matig uitgewerkt. De film is in mijn ogen meer een zeer goed uitgewerkt gedramatiseerd historisch document dat uiteindelijk wel zeker de moeite waard is om te gaan kijken.

Intrigerend document met geweldig acteerwerk
  • 8/10
    Black Mass - 8/10