Review: Blair Witch

13 januari 2017

Hoewel het verhaal van de eerste Blair Witch film, beter bekend onder de naam The Blair Witch Project, niet veel om handen had zorgde het wel voor een ware revolutie binnen het horrorgenre. De kracht van deze film was op voorhand dat het bij het publiek niet duidelijk was of de beelden nu wel of niet echt waren. De marketing was in deze briljant en de eerste bioscoopbezoekers (waaronder ikzelf) wisten in eerste instantie niet beter dan dat dit waarschijnlijk een film was die echte beelden bevatte. Mensen die de film later zagen waren inmiddels op de hoogte van het feit dat de gebeurtenissen in scene waren gezet en dit zorgde in sommige gevallen voor frustratie over het feit dat er uiteindelijk weinig tot niks gebeurde in de film. Duidelijk is wel dat met The Blair Witch Project de found footage film officieel was geboren en sindsdien is deze manier van een film schieten al talloze keren gekopieerd.

Na de mislukte en beroerde tweede Blair Witch film met de titel Book of Shadows, zag het ernaar uit dat er geen nieuwe film meer gemaakt zou gaan worden. Ruim 17 jaar later is het dan toch tijd geworden voor een nieuw deel, waarin er weer een aantal jongeren op pad gaan in het bos waar het allemaal begon. Uiteraard bewapend met een aantal camera’s.

In 1999 gingen drie studenten de bossen van Black Hill in om een documentaire te maken over de legendarische Blair-heks, een vrouw die in een ver verleden van hekserij was beschuldigd, de bossen in werd gejaagd en die volgens de geruchten nog steeds rondspookte in het dorpje. De ‘gevonden’ videobeelden van de jongeren lieten ons vervolgens zien dat er wel degelijk rare dingen in de bossen te vinden waren, maar een blik op de heks zelf ontbrak. Zouden we in deze nieuwe film meer te zien krijgen? Goed om erbij te vertellen is dat deze film wel degelijk een vervolg is, dan wel dingen overneemt, van de film uit 1999. De tweede Blair Witch film uit 2000 lijkt echter niet te bestaan in deze wereld.

Laat ik meteen met de deur in huis vallen, want Blair Witch is een ongeïnspireerde found footage film en wederom een slecht vervolg op een indertijd vernieuwend concept dat inmiddels zwaar is uitgemolken. Ja, je ziet deze keer wel iets van de slechte entiteit, maar dat voegt helaas niet echt iets toe aan het verhaal, voor zover je van een verhaal kan spreken natuurlijk. Het borduurt vooral verder op het oude verhaal, want de broer van een meisje uit de eerste film gaat samen met een groep vrienden naar het beruchte bos in de hoop erachter te komen wat er precies is gebeurd met zijn zus al die jaren geleden.

Slechte uitvoering

Ik weet dat een film bestaande uit ‘gevonden’ beelden vaak veel slechte scenes bevat, maar het aantal schokkerige en misselijkmakende beelden dat voorbijkomt in Blair Witch wordt op een gegeven moment wel heel vermoeiend om naar te kijken. Het aantal jump scares is ook weer irritant hoog en de bekende horror clichés steken tevens de kop op. Wat te denken van de stoere man die alles in eerste instantie als onzin afdoet, iemand die het gevaar expres lijkt op te zoeken en de zaklampen die er zonder reden opeens mee ophouden. De Blair Witch is dan ook totaal niet vernieuwend en is naar mijn idee alleen maar gemaakt om met de bekende naam geld in het laatje te brengen. Van goed acteerwerk kan je ook niet echt spreken, want de meeste scenes bestaan uit beelden van het bos inclusief rennende, discussiërende en/of schreeuwende jongeren.

Hoewel Blair Witch best vermakelijk is ben je hem direct vergeten en zal hij vooral de horrorliefhebber teleurgesteld achterlaten.

Een ongeïnspireerde found footage film, die niet meer is dan wederom een slecht vervolg op een indertijd vernieuwend concept
  • 4/10