Review: Bridget Jones’s Baby

1 december 2016

In 2001 maakte de wereld kennis met de charmante Britse Bridget Jones, een vrouw van 32 die net als veel andere vrouwen ontevreden is over delen van haar leven en probeert af te vallen, te stoppen met roken en drinken en foute mannen wil weren. Het bijhouden van haar vorderingen in een dagboek lijkt voor haar de perfecte manier om deze doelen ook daadwerkelijk te verwezenlijken. Haar zoektocht naar de ideale man is in volle gang en ze beseft zich al snel dat haar aantrekkelijk baas Daniel Cleaver (Hugh Grant) een foute man is. Ze zet haar ‘crush’ uiteindelijk dan ook aan de kant voor een man die in eerste instantie geen ideale match leek. Deze man, Mark Darcy (Colin Firth), krijgt het in de tweede film met de titel Edge of Reason niet makkelijk met de onzekere Bridget, die na een hernieuwde ontmoeting met Daniel en een vermoeden dat Mark vreemdgaat zwaar is gaan twijfelen aan haar relatie. De film eindigt met Bridget die een boeket op een bruiloft vangt nadat Mark haar in de scene daarvoor een huwelijksaanzoek heeft gedaan.

De Bridget Jones films zijn immens populair en het feit dat de ladies-night afgelopen woensdag, waar de nieuwste film vertoond werd, overal stijf was uitverkocht bevestigd dit gegeven. De kracht van de films en dit karakter is naar mijn mening altijd al geweest dat Bridget staat voor de normale vrouw die naast mooi ondergoed ook genoeg grote onderbroeken in de kast heeft liggen en niet altijd elegant is en perfect uit haar woorden komt, maar die er wel mag zijn! Het is een fijne afwisseling tussen alle romantische komedies waarin de vrouwen er over het algemeen perfect uitzien en altijd het juiste weten te doen en te zeggen, want zeg nu eerlijk… Hoe realistisch is dat?

Laat ik voordat ik deze review begin wel even zeggen dat ik ervan uit ga dat de meeste vrouwen in Nederland deze film toch wel gaan kijken. Gezien mijn persoonlijke ervaring met dit derde deel wilde ik wel graag mijn mening over deze nieuwe film met jullie delen.

Bridget Jones’s Baby

Bridget is in deze nieuwe film 43 jaar, heeft een stabiel gewicht, maar is wel weer vrijgezel. Waarom het is uitgegaan met grote liefde Mark Darcy wordt niet geheel duidelijk, maar Bridget is inmiddels wel weer toe aan wat mannelijk gezelschap in haar leven. Ze heeft een succesvolle baan bij de televisie en een vriendin die het nieuwsprogramma waar ze werkt presenteert, besluit haar (zonder dat ze dat van tevoren wist) mee te nemen naar een groot muziekfestival. Ze komt daar per toeval in aanraking met een knappe vreemdeling waar ze een wilde nacht mee beleefd. Bridget komt er vervolgens achter dat ze zwanger is, de grote vraag is echter wie de vader van het ongeboren spruitje is, aangezien ze een week na haar avontuurtje op het festival bij haar ex Mark in bed is belandt. De grote vraag in deze film is dan ook van wie de baby uiteindelijk is en misschien nog wel belangrijker, met wie Bridget dit kindje gaat opvoeden, want uiteraard switcht ze net als in de vorige twee films tussen twee mannen.

Teleurstellend

De eerste Bridget Jones film uit 1999 vond ik persoonlijk echt heel leuk, maar na het teleurstellende tweede deel had ik weinig hoop voor deze film en ging ik er dan ook zonder verwachtingen heen. Ik moet jullie helaas melden dat deze nieuwe film mij ook heel erg is tegengevallen en de magie van het oorspronkelijke karakter ver te zoeken was. Haar ‘klunzige’ momenten voelde geforceerd aan, qua uiterlijk was ze ditmaal tot in de puntjes verzorgt en haar onzekerheid lijkt inmiddels bijna niet meer te bestaan. Ik vond haar zelfs een beetje hypocriet en gemeen, aangezien ze in de eerdere films het de overspelige Daniel altijd kwalijk nam als hij loog en nu vervolgens zelf twee mannen lange tijd voor de gek houdt. Er komen daarnaast weinig echte tegenslagen op haar pad en de film eindigt mierzoet en voorspelbaar.

De film lijkt vooral te leunen op het nostalgische gevoel inclusief een cast met daarin de drie oude vrienden van Bridget die nog steeds aan haar zijde staan, de oude vertrouwde Darcy en uiteraard een reden waarom het karakter van Hugh Grant niet meer in deze film te zien is. Het schrijven in het oude vertrouwde dagboek heeft helaas plaats moeten maken voor het typen op een laptop en een tablet en de subtiele grappen en typische Britse humor lijkt ingeruild voor heel veel flauwe en (on)gemakkelijke seksgrappen.

De eerste helft van de film is nog wel redelijk vermakelijk en bevat een aantal grappige momenten, maar de tweede helft duurt zo ontzettend lang en is zo rommelig dat ik blij was toen de film uiteindelijk was afgelopen en ik de bioscoop kon verlaten. De film is niet origineel en zelfs een belangrijke rechtszaak waar Darcy als advocaat in verwikkeld is, lijkt bizar veel op de gebeurtenissen die onlangs ontstonden rondom de controversiële band Pussy Riot.

Oud en nieuw

Renée Zellweger is uiteraard weer gecast als Bridget Jones. Hoewel ze haar best doet raakte ik regelmatig afgeleid door het soort van gekke mondje wat ze steeds trekt, waardoor ze ook nog eens slecht te verstaan is. Uiteraard is er ook weer plaats voor twee mannen in haar leven. Oudgediende Mark Darcy, gespeeld door Colin Firth, is nog steeds een vrij apathisch karakter dat moeite heeft met het uiten van zijn emoties. Daarnaast kreeg ik niet echt het idee dat deze acteur zin had om deel uit te maken van dit derde deel. De knappe Amerikaanse nieuwkomer Jack Qwant zorgt voor een frisse wind binnen de cast en heeft een goede chemie met de karakters van zowel Zellweger en Firth. Qwant wordt gespeeld door acteur Patrick Dempsey, die in de populaire serie Grey’s Anatomy de bijnaam McDreamy droeg. Deze naam lijkt echter ook van toepassing op dit personage, aangezien we te maken hebben met een extreem rijke en knappe datinggoeroe die te mooi lijkt om waar te zijn. De leukste toevoeging is echter Emma Thompson als haar verloskundige. Dit is dan ook het enige karakter dat mij aan het lachen kreeg in de film.

Bridget Jones’s Baby leek een goed idee, maar helaas is de uitvoering zeer zwak en veel te oppervlakkig en langdradig. Het geliefde karakter heeft plaatsgemaakt voor een, in mijn ogen, iets te perfecte veertiger die haar charme gaandeweg wat is verloren. Het open einde zorgt voor ruimte voor een vervolg dat wat mij betreft niet gemaakt hoeft te worden.

Een rommelige film waarin het oude vertrouwde Bridget Jones gevoel ontbreekt
  • 4/10
    Bridget Jones's Diary - 4/10