Review: Cam

4 december 2018

Dagelijks worden er accounts van mensen over de hele wereld gehackt en identiteitsfraude is aan de orde van de dag. Cam pakt dit onderwerp, maar doet er iets bijzonders mee, wat resulteert in een soort van mysterieuze thriller met een vleug horror.

In Cam maken we kennis met webcamgirl Alice, die onder de naam Lola dagelijks liveshows geeft met een erotisch tintje. Haar grootste droom en tevens doel is om zo hoog mogelijk in de virtuele ranglijst met webcamgirls te komen, maar dat blijkt nog niet zo gemakkelijk. Dat is voor een groot deel te danken aan het gemene gedrag van de concurrentie. Wanneer Alice op een dag haar account niet meer op komt raakt ze lichtelijk in paniek, maar dit is nog niks vergeleken met haar reactie op het moment dat ze erachter komt dat een heuse dubbelganger haar account overgenomen lijkt te hebben.

Verrassend

Bijzonder aan Cam is een redelijk realistisch kijkje in de wereld van het webcammen. De film is niet expres extra erotisch gemaakt en de wereld wordt niet geromantiseerd. Alice is echt bezig met het runnen van een onderneming en deze wil ze na de hack dan ook redden van de ondergang. De smoezelige kant van haar werk komt ook naar voren door het in beeld brengen van en de face to face interactie met een aantal mannen die haar shows regelmatig bekijken. Ik persoonlijk vind het fijn dat de erotische scenes in deze film niet te ver gaan en het naakt zich vooral beperkt tot wat blote borsten. Dit zorgt ervoor dat het webcamwerk niet de overhand krijgt en je in het verhaal blijft.

Hoewel de film goed in elkaar zit zorgt het plot ook voor wat (onbeantwoorde) vragen. Ik vind het persoonlijk niet erg om na een film nog niet alles te snappen, maar uitleg over een aantal cruciale elementen had bij Cam wel degelijk iets toegevoegd. Qua uiterlijk is de film mooi, kleurrijk en soms in combinatie met het plot bijna surrealistisch.

Cam is zeker niet de beste film die onlangs op Netflix is verschenen, maar verrassend genoeg om eens te aan bekijken. Dit is mede te danken aan het mysterieuze plot en het goede acteerwerk van Orange is the New Black en The Handmaid’s Tale actrice Madeline Brewer.

Een vleug mysterie en een scheutje horror maken Cam de moeite waard om te gaan zien
  • 6/10
    Cam - 6/10