Review: Captain America – Civil War

8 maart 2017

Captain America: Civil War is een film waar heel veel Marvel liefhebbers reikhalzend naar hebben uitgekeken. Na het toch wat tegenvallende Batman vs Superman, waar twee grote DC helden het tegen elkaar opnamen, hoopte menig filmliefhebber dat een film rondom de clash tussen Iron Man en Captain America meer om het lijf zou hebben. Ik heb de film uiteraard gezien en ik kan je vertellen dat hij me niet is tegengevallen.

Simpel, maar effectief

De basis van Civil War is vrij simpel, want na alle gebeurtenissen uit de vorige films blijkt de scheidingslijn tussen goed en kwaad toch niet zo duidelijk te zijn als dat de superhelden in eerste instantie dachten. Ja, het is een feit dat er een aantal vijanden zijn verslagen in het verleden en de wereld een aantal keer van de ondergang is gered, maar er zijn inmiddels ook al veel te veel onschuldige slachtoffers gevallen. Een incident in deze nieuwe film is de spreekwoordelijke laatste druppel en laat de Verenigde Naties een plan op tafel leggen om de mogelijkheden van de helden in te perken en hen verantwoordelijk af te gaan laten leggen voor hun acties.

Tony Stark was na de gebeurtenissen in The Avengers al flink van slag en het zal daarom niet als een verrassing komen dat hij dit plan ten volle wil steunen. Steve Rogers heeft zo zijn eigen redenen om zich meteen tegen dit plan te keren en hiermee is de breuk tussen Iron Man en Captain America officieel een feit. Hun vriendschap wordt echter nog meer op de proef gesteld wanneer Rogers zijn oude vriend Bucky verdacht wordt van een aanslag en Stark eist dat deze, in zijn ogen, gevaarlijke terrorist zo snel mogelijk moet worden opgepakt. Uiteraard worden de andere superhelden nu ook verplicht om een kant te kiezen, wat niet gemakkelijk blijkt.

De uitvoering

Het begin van deze film is wat warrig, omdat er telkens wordt gewisseld van locatie om het verhaal zo compleet mogelijk te maken. Eenmaal in het verhaal gezogen heb ik genoten van de rit, die met een duur van bijna 2,5 uur wel wat aan de lange kant was. Gezien de grote hoeveelheid superhelden die de revue in deze film passeren was dit geen overbodig luxe, want nu was er ook nog genoeg tijd om overtuigend twee nieuwe karakters in het Marvel Cinematic Universe te introduceren. Belangrijk om te vermelden is dat het hier niet een nieuwe Avengers film betreft, maar toch echt wel een vervolg op de twee eerdere Captain America films. Natuurlijk zien we heel veel superhelden en actie, maar de kern van de film is de hechte vriendschap tussen Rogers en Bucky die lang geleden tijdens de oorlog is ontstaan.

Oude en nieuwe gezichten

Zowel de introductie van de jonge Tom Holland als de nieuwe Spider-Man als de mysterieuze Black Panther, zijn op zijn minst indrukwekkend te noemen. Holland is naar mijn mening de beste Spider-Man die ik tot nu toe heb gezien en zijn pak ziet er geweldig uit. Het is qua expressie in ieder geval goed afgekeken van het kostuum van Deadpool. Het karakter doet denken aan de nerdy tiener uit de originele Spider-Man stripboeken, waarin de jongen opgroeit in een wereld vol grote en belangrijke superhelden (lees: mannen). In deze film komt hij er als onwetende jongen achter dat hij misschien wel belangrijker is en zou kunnen worden dan hij ooit had durven dromen. Ik kijk dan ook heel erg uit naar Spider-Man: Homecoming, een film die in juli 2017 in Nederland zal verschijnen.

De introductie van Black Panther smaakt ook naar meer. Deze nieuwkomer is van een heel ander kaliber dan Spider-Man, want deze man weet allang waar zijn kracht ligt en waar hij die vandaag moet halen. Dit karakter beweegt zich voort met de soepelheid van een panter en een tevens prachtig gemaakt kostuum. Deze held krijgt in 2018 zijn eigen film en ik ben na het zien van Civil War heel nieuwsgierig geworden naar zijn roots.

Er zitten een aantal bizar toffe momenten in Civil War die ik uiteraard niet ga verklappen, maar waarvan de meest epische een gespierde Captain America bevat. Een aantal shots leken zo uit een stripboek te komen (wat waarschijnlijk ook het geval is) en die waren dan ook vrij episch en zeer krachtig.

Minpunten

Is alles goed aan deze film? Zeker niet, want soms zijn de special effects niet helemaal optimaal en ik betrapte de film ook op een aantal scenes die niet vloeiend uit het edit proces zijn gekomen. De stuntmannen hebben in de film echter wel geweldig werk afgeleverd, want alle actiescènes zagen er zeer overtuigend en realistisch uit. Een ander minpunt voor mij was de soundtrack, want die was vrij onopvallend en droeg niks bij aan het grote geheel. In mijn ogen een gemiste kans, want het had een aantal prachtige ‘comic book’ shots heel erg kunnen versterken. Laatste tegenvaller was het grootse gevecht tussen de superhelden onderling, want hoe origineel en tof het ook was, de personages zijn onderling vrienden en ze gaan dus helaas niet helemaal vol los op elkaar.

Na het in mijn ogen wat oppervlakkige actiewerk uit de twee eerder Avengers films was ik blij om te zien dat deze film toch meer de serieuzere kant op is gegaan en we wat meer van de karakters van de superhelden te zien kregen. Dit is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat dit geen nieuwe Avengers, maar toch echt een Captain America sequel is. Niet alleen Steve Rogers en Bucky krijgen in deze film veel screen time, we krijgen ook wat meer te zien van Age of Ultron nieuwkomers Scarlet Witch en Vision. De film zit goed in elkaar, was bij vlagen heel erg verrassend en grappig en heeft op de best mogelijke manier twee boeiende nieuwe helden geïntroduceerd in het grote Marvel Cinematic Universe.

Goed uitgewerkte en prachtig uitziende superheldenfilm die doet uitkijken naar een aantal nieuwe origin stories
  • 8/10
    Captain America: Civil War - 8/10