Review: Chef

23 januari 2017

Chef is geschreven, geregisseerd en geproduceerd door Jon Favreau, die tevens de hoofdrol van chef Carl Casper voor zijn rekening neemt. Met het aanschouwen van de sterrencast waren mijn verwachtingen voor deze film dan ook heel hoog gespannen. Weet de film aan deze verwachtingen te voldoen, of krijgen we vooral veel kokende mensen en eten te zien?

Eten is tegenwoordig een hype. Er bestaan inmiddels talloze programma’s over koken en eten, waarin vaak de nadruk wordt gelegd op de passie en liefde die een kok drijft tot het maken van de heerlijkste gerechten. Het werd dan ook hoog tijd dat er een film gemaakt zou worden die een ode brengt aan eten en het bereiden ervan.

De regisseur

Jon Favreau is bijna 20 jaar geleden bekend geworden met de indie-comedy Swingers, maar heeft zich de afgelopen jaren vooral gericht op grote producties. Hij is bij het grote publiek vooral bekend geworden als regisseur en producent van films als Iron Man, Iron Man 2 en Cowboys & Aliens en als producent van The Avengers en de tv-serie Revolution. Ook is hij verantwoordelijk voor de live-action versie van The Jungle Book, die vanaf deze week in de Nederlandse bioscopen te zien zal zijn. Hij heeft als acteur in films gespeeld als John Carter, The Wolf of Wall Street, maar had ook een kleine bijrol in de Iron Man-films. In Chef doet hij alles. Hij nam met deze film een creatieve pauze tussen al zijn grote producties door en gaat even terug naar de basis. Een film waarin hij zelf de hoofdrol speelt en waarover hij de volledige controle had.

“I wanted to write a screenplay from scratch, let the characters speak in the voices I gave them, cast the people who I wanted to work with and then see where that led me.”

Chef gaat over een gefrustreerde chefkok, die ooit èèn van de populairste chefs van L.A. was. Nu, ongeveer 10 jaar later, moet hij van zijn baas (gespeeld door Oscar winnaar Dustin Hoffman) avond aan avond hetzelfde menu klaarmaken. Als op een avond de populaire food blogger Ramsey Michel (Oliver Platt) het restaurant komt bezoeken is Carl vastbesloten hem omver te blazen met een avontuurlijk nieuw menu. Zijn baas steekt daar echter een stokje voor en eist dat hij hetzelfde als altijd gaat bereiden. Dit zorgt voor een ontzettend slechte recensie en uiteindelijk een video waarin Carl los gaat op Ramsey. Deze beschamende actie, inclusief de slechte recensie, verspreiden zich razendsnel over het internet en Carl maakt uit frustratie een impulsieve beslissing, hij neemt ontslag.

Zonder baan gaat hij op aanraden van zijn succesvolle ex-vrouw Inez (gespeeld door Sofia Vergara, die we kennen van de tv-serie Modern Family) met zijn zoon Percy naar Miami. Ze gaan op bezoek bij de eerste ex-man van Inez, Marvin (mister Iron Man himself Robert Downey Jr.), die Carl uit medelijden een oude food truck schenkt. De rol van Downey Jr. is heel klein en eigenlijk overbodig, maar totaal begrijpelijk als je kijkt naar de werkgeschiedenis die de mannen delen.

Samen met Percy en Carl’s vriend en helpende hand in de keuken Martin (John Leguizamo), maakt hij van de oude truck een prachtige functionele keuken op wielen. Samen met Martin gaat hij de meest lekkere, maar simpele Cubaanse broodjes en snacks verkopen en leert hij zijn zoon de kneepjes van het vak. Ze maken met de wagen een reis van Miami naar L.A. en stoppen om culinaire hotspots te bezoeken, maar uiteraard ook om hun eten aan de man te brengen. Carl herontdekt hierdoor zijn passie voor eten en bouwt tevens een betere band op met zijn zoon. Kleine rollen in de film zijn onder andere weggelegd voor sterren als Scarlett Johansson (in de rol van serveerster Molly) en Bobby Cannavale (in de rol van Tony en bekend van zijn rollen tv-series als Boardwalk Empire en Vinyl).

Aandacht voor details

De film is heel lang en uitgebreid en ik persoonlijk vond dat een heerlijk contrast in vergelijking met alle snelle actiefilms van tegenwoordig. Ik kan me echter wel voorstellen dat de film door anderen misschien als langdradig wordt ervaren. Het voordeel hiervan is wel dat er veel aandacht is geschonken aan de details. In de eerste helft kunnen we genieten van prachtige shots van heerlijk eten en wordt een scène waarin Carl een tosti maakt voor zijn zoon een prachtig en smakelijk plaatje. Daarnaast brengt Carl zijn zoon, maar eigenlijk ook ons als kijker, respect bij voor eten en de bereiding ervan.

De sterrencast zorgt voor geweldig acteerwerk en dat de acteurs plezier hebben gehad in het maken van deze film straalt ervanaf. Ook de muziek in deze film is heerlijk en past geweldig bij de Cubaanse feel van de film. Er is een belangrijke rol weggelegd voor de kracht van social media en dat laat je weer even beseffen hoe snel goede berichten, maar vooral slechte berichten zich razendsnel kunnen verspreiden over het wereldwijde web.

Chef is een mooie film over eten, vriendschap en familie. De film heeft geen moeilijk verhaal en een voorspelbaar einde, maar dat laatste is totaal geen probleem, omdat de reis belangrijker is dan de uiteindelijke bestemming.

Een lieve, pure en goed uitgevoerde feelgood film
  • 9/10
    Chef - 9/10