Review: Cooties

26 december 2016

Cooties is een horror komedie van twee schrijvers die al een imponerende cv hebben opgebouwd. Niemand minder dan Leigh Whannell, de scriptschrijver van onder andere Saw en de Insidious films, heeft zijn krachten gebundeld met Ian Brennan, de man achter de succesvolle serie Glee. Ook de recente tv-serie Scream Queens is van zijn hand en hij vertolkt zelf ook een rolletje in Cooties. Onderstaande briljante filmposter en het feit dat Lord of the Rings acteur Elijah Wood een van de hoofdrollen in deze film zou spelen, maakte mij een aantal maanden al erg nieuwsgierig naar deze film.

Cooties speelt zich af in het kleine plaatsje Fort Chicken, een vrij toepasselijke naam, gezien het zombieachtige virus wat de kinderen treft afkomstig is van een kipnugget. De problemen in deze film beginnen dan ook bij een klein meisje wat geïnfecteerd raakt met een virus, door het eten van een besmet stukje vlees tijdens de lunch op school. Ze verspreidt de ziekte al snel door haar klasgenootjes te bijten en krabben. Wanneer onze hoofdrolspelers, een aantal leraren op de school, erachter komen dat er iets mis is, is het voor een aantal van hen al te laat. De kinderen zijn namelijk al begonnen met het opeten van het tijdelijke hoofd van de school. Omringt door de moordlustige kinderen probeert een groepje overlevenden een manier te verzinnen om uit de school te ontsnappen. Dat blijkt echter niet zo makkelijk te zijn als dat je in eerste instantie zou denken.

De acteurs

Elijah Wood fungeerde bij deze film als een van de producten en speelt tevens de rol van Clint, een dertiger die naar eigen zeggen tijdelijk bij zijn moeder woont, met zijn eerste boek bezig is en aan zijn eerste dag als invalkracht op zijn oude basisschool gaat beginnen. Hij speelt de rol van de licht paniekerige, onzekere, maar ambitieuze leraar overtuigend en hij heeft een geweldige chemie met de andere acteurs. Het belangrijkste vrouwelijk karakter wordt gespeeld door de charmante en onschuldig ogende Alison Pill, die eerder rollen vertolkte in films als Milk en Scott Pilgrim vs. the World. Zij speelt de rol van Lucy, die naast lerares tevens een oud student en jeugdvriend is van Clint. Ze heeft een bijzonder vriendje, in de vorm van gymleraar Wade. Dit karakter wordt gespeeld door Rainn Wilson, die voor deze film zijn ‘nerdy’ karakter wat hij in The Office speelt even laat voor wat het is. Deze jaloerse krachtpatser vormt een belangrijk onderdeel in de strijd tegen de zombie kids en wordt overtuigend neergezet door Wilson. De andere hoofdrollen zijn voor schrijver Leigh Whannell en 30 Rock acteur Jack McBrayer, die respectievelijk in de rollen zijn gekropen van de wat autistische Doug en de homoseksuele Tracy. Hun acteerwerk is acceptabel, maar niet memorabel.

Twee bijzondere bijrollen van Lost acteur Jorge Garcia (Hurley) en Breaking Bad acteur Matt Jones (Badger), een leuk hobbit grapje en een knipoog naar een scene uit Saw zorgen voor een aantal extra leuke momentjes, die je waarschijnlijk wat minder interessant vind als je de bijbehorende series en films nog nooit hebt gezien.

Cooties zit goed in elkaar en hoewel het een beetje voelt als een parodie op alle zombiefilms en series die de laatste jaren zijn uitgekomen, bevat de film wel een aantal originele elementen. De film is een leuke combinatie van horror en komedie en bevat een toffe cast, met als hoogtepunt Elijah Wood. Hoewel de film in zijn geheel niet heel erg spannend is, zitten er wel een aantal spannende momenten in. Na een heel sterk begin (wat er tevens voor heeft gezorgt dat ik nooit meer een kipnugget ga eten) is het midden van de film helaas wat langdradig, waarna het tempo gelukkig weer toeneemt. Visueel is er niks op de film aan te merken en de make up en special effects zien er verbazingwekkend goed uit. Al met al is Cooties een leuke en vermakelijke film die zeker de moeite waard is om een keer te gaan zien.

Een leuke horror komedie die wel eens een zombie cultklassieker zou kunnen gaan worden
  • 7/10
    Cooties - 7/10