Review: De Surprise

24 december 2016

Toen ik het bijzondere plot van De Surprise voorbij zag komen was mijn interesse direct gewekt. Het feit dat een van de hoofdrollen door Georgina Verbaan wordt vertolkt trok mij uiteindelijk over de streep om deze Nederlandse film te gaan kijken. Ik heb namelijk altijd al een zwak gehad voor deze ietwat aparte, talentvolle en prachtige actrice.

De Surprise volgt de steenrijke en emotieloze Jacob van Zuylen de With. Hij is tegenover anderen altijd ontzettend beleefd en vriendelijk, maar doordat hij niet in staat is emoties te ervaren komt hij soms een beetje sociaal ongemakkelijk uit de hoek. Wanneer zijn moeder overlijdt heeft hij dan ook geen enkele reden meer om te doen alsof en is hij er dan ook klaar voor om er een einde aan te maken. Dat blijkt toch een stuk lastiger dan gedacht en per toeval stuit hij op een bedrijf dat hem kan helpen om zijn laatste reis zo comfortabel mogelijk te maken. Wanneer hij de mooie en slimme Anne tegen het lijf loopt, is hij echter niet meer zo zeker van zijn keuze. Het feit dat Anne zelf ook naar het desbetreffende bedrijf is gestapt en een bindend contract heeft ondertekend maakt het geheel nog ingewikkelder.

De makers

De regie van De Surprise lag in handen van Oscarwinnaar (hij won deze met zijn speelfilmdebuut Karakter) Mike van Diem, die tevens het scenario schreef voor deze originele romantische komedie. Van Diem werd in 1990 al geattendeerd op het korte verhaal De Surprise van Belcampo en zijn bedoeling was in eerste instantie dan ook om van dit verhaal zijn eerste speelfilm te maken. Door de gevoeligheid rondom de dood van Belcampo stelde hij dit uit respect voor de nabestaande uit.

De hoofdrolspelers

Van Diem castte voor de hoofdrollen van deze film Jeroen van Koningsbrugge en Georgina Verbaan. Koningsbrugge is naast acteur ook een bekende presentator, cabaretier, zanger en regisseur. Ik was vrij sceptisch over deze keuze, want ik ben persoonlijk niet zo’n fan van zijn humor. Hoewel zijn acteerwerk soms wat ongemakkelijk aanvoelde, besef ik me na het kijken van de film dat dat ook vaak ook wel de bedoeling was. De chemie tussen Koningsbrugge en de ontwapenende Verbaan is geweldig en van Diem had geen betere actrice kunnen kiezen voor de rol van Anne. Verbaan’s acteerwerk voelt oprecht en haar aanwezigheid geeft de film de vriendelijkheid die het nodig heeft.

Hoewel het soms lijkt alsof de acteurs met een toneelstuk bezig zijn draagt dat regelmatig toch bij aan de charme van de film. Aan de andere kant zorgt dit er helaas ook voor dat de liefde tussen de twee niet altijd heel echt aanvoelt en wat oppervlakkig lijkt te blijven. Vooral van de kant van het karakter van Van Koningsbrugge is dit het geval. Wat wel weer bijzonder is is dat een beladen onderwerp als zelfmoord op zo’n bijzondere en soms vrij luchtige wijze kan worden getoond.

Opmerkelijk is dat er in de film niet alleen Nederlands wordt gesproken. Naast het feit dat de beelden in verschillende landen zijn geschoten, komen ook de karakters uit verschillende landen en worden er daarom ook diverse talen gesproken. Dit aspect maakt de film nog iets boeiender en afwisselender.

Verrassend

Ik ging deze film zonder al te veel verwachtingen in, want ik ben niet zo snel onder de indruk van de Nederlandse films van tegenwoordig. De Surprise heeft mij echter positief verrast en hij was naast grappig vooral ook heel mooi en lief. Het verhaal zit goed in elkaar en is vooral zeer verrassend door de vele plotwendingen. De film is waanzinnig mooi geschoten en er is duidelijk veel aandacht besteed aan de belichting en het zoeken van de juiste locaties om te filmen. Wat ook opviel was de briljante en passende soundtrack, een aspect wat de emoties en de gebeurtenissen in scenes regelmatig versterkte. De Surprise is een bijzondere, eigenzinnige film die niet de regels volgt van de standaard romantische komedie. De film is zeker niet perfect, maar meer dan de moeite waard om te gaan zien.

Verassende en onconventionele romantische komedie van Nederlandse bodem
  • 7/10
    De Surprise - 7/10