Review: Disney Gallery -> Star Wars: The Mandalorian

19 juni 2020

In november 2019 had iedereen het over The Mandalorian, de eerste live-action Star Wars serie die exclusief op Disney Plus zou verschijnen. Als liefhebber van Star Wars keek ik zelf ook heel erg uit naar deze serie, maar viel mij deze tijdens het kijken toch een beetje tegen. Vooral in het begin van het seizoen leek elke aflevering een beetje op zichzelf te staan in plaats van een compleet verhaal te vertellen en er waren maar weinig karakters die mij aanspraken. Tegen het einde van het eerste seizoen aan begon ik toch wel nieuwsgierig te worden naar hoe het verder zou gaan en met de introductie van het karakter van Giancarlo Esposito met zijn indrukwekkende wapen kijk ik uit naar het tweede seizoen, dat volgens de planning eind van dit jaar zou moeten gaan verschijnen.

In tegenstelling tot de lichte teleurstelling die ik voelde bij het verhaal, was ik meer dan onder de indruk van de beelden, de muziek en het geweldige acteerwerk van hoofdrolspeler Pedro Pascal, die zelfs met een helm op is gebleken de meest subtiele emoties over te brengen. Ik ben zelf altijd heel erg nieuwsgierig naar hoe films en series gemaakt worden en behind the scenes beelden en ingesproken commentaren bij films als Lord of the Rings zijn voor mij dan ook altijd een groot feest om te zien en te beluisteren na het zien van de desbetreffende film en/of serie. Hoewel ik dus niet heel erg enthousiast was over een deel van het verhaal van The Mandalorian, was mijn vreugde wel groot toen ik zag dat Disney Plus een serie toe had gevoegd over hoe The Mandalorian tot stand is gekomen.

In het achtdelige eerste seizoen van Disney Gallery – Star Wars: The Mandalorian krijg je een exclusief kijkje achter de schermen en vertellen de makers van de verschillende afleveringen je onder andere middels rondetafel gesprekken alles over hoe deze serie tot stand is gekomen. Alle afzonderlijke disciplines komen uitgebreid aan bod. Elke aflevering van The Mandalorian heeft een andere regisseur en je krijgt dan ook een kijkje in de keuken van al deze verschillende makers. Daarnaast wordt ook uitgebreid getoond hoe de kostuums, sets en achtergronden zijn bedacht en uitgevoerd, wordt je meegenomen in de keuzes voor de cast en is er een volledige aflevering gewijd aan de prachtige muziek, die naast origineel ook nog deels het typische Star Wars gevoel met zich meebrengt.

Wat dit kijkje achter de schermen zo bijzonder maakt is dat je direct een stuk meer respect krijgt voor de makers van dit soort grote en ambitieuze projecten. Je kan een serie of film zelfs meer gaan waarderen als je weet vanuit welke visie deze is gemaakt en hoeveel liefde en passie erin is gestopt. Deze Disney Gallery doet dan ook precies dit en laat op een mooie, maar ook educatieve manier zien hoeveel werk er in The Mandalorian is gaan zitten en vooral hoeveel tijd en liefde er is besteedt aan het uiterlijk en de details. Van mij mogen alle nieuwe series binnen het Star Wars en Marvel Universum die de komende jaren op Disney Plus zullen gaan verschijnen dan ook een eigen gallery serie krijgen!

Review: The Imagineering Story -> Seizoen 1 – Disney Plus

Disney Plus kijktip: Project T