Review: End of Watch

5 februari 2019

End of Watch, een film uit 2012 van David Ayer, de man die later ook films als Fury en Suicide Squad heeft geregisseerd. In deze heftige misdaadthriller spelen Jake Gyllenhaal en Michael Peña de twee politieagenten Brian en Mike, die hun werk moeten uitvoeren in de slechtste en gevaarlijkste buurten van zuid Los Angeles. Ze zijn naast partners ook beste vrienden en de chemie tussen deze twee is op het scherm goed voelbaar.

Het karakter van Gyllenhaal is in de film bezig met een eigen filmproject, waarbij hij de uniformen van hem en zijn partner heeft voorzien van camera’s. Ayer heeft dan ook besloten de hele film met handheld camera’s op te nemen. Je ogen moeten zich in het begin even aanpassen aan de wiebelende beelden, maar het went gelukkig vrij snel en misselijk wordt je er gelukkig niet van.

Gyllenhaal heeft voor deze film een flinke verandering moeten ondergaan en hij is voor End of Watch dan ook getransformeerd tot een gespierde bad-ass politieagent, die naast nonchalant vooral erg stoer wil overkomen. Door het werk wat hij doet is hij duidelijk een beetje immuun geworden voor de dagelijkse ellende op straat. Als dingen hem wel shockeren is dat prachtig aan het gezicht van Gyllenhaal af te lezen, maar probeert het karakter tegenover de buitenwereld en zijn partner wel net te doen alsof het hem niet zoveel doet. Hij wordt gedurende de film echter nogal overmoedig en gaat met zijn politiewerk verder dan goed voor hen beide is. Deze twijfel is vooral goed te merken bij zijn partner Mike, die al snel begint door te krijgen dat ze diep in de problemen terecht zijn gekomen. Net als Gyllenhaal doet Michael Peña het in deze film geweldig.

End of Watch is een spannende, zeer goed geacteerde en soms zeer intense film waarbij ik zodanig in het verhaal werd meegezogen, dat ik aan het einde met tranen in mijn ogen zat. Hoewel ik een vrij emotioneel typje ben is dat toch best bijzonder, gezien ik over het algemeen maar weinig heb met films uit het misdaadgenre.

Intense misdaadthriller met een hele fijne cast
  • 8/10
    End of Watch - 8/10