Review: Everest

10 maart 2017

Laat ik beginnen met te vertellen dat Everest gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, om precies te zijn is het gebaseerd op een boek dat geschreven is over de gebeurtenissen van een groep bergbeklimmers die in 1996 de Mount Everest beklommen. De film laat in vergaande details zien hoe een tocht naar de top wordt aangepakt en heeft mij van informatie voorzien waar ik van tevoren nog geen weet van had. Ik wist bijvoorbeeld niet dat het zo duur was om de beroemde berg te beklimmen (64.000 dollar) en had ook nog nooit van de Death Zone gehoord.

In Everest krijgen we het verhaal te zien van de professionele Nieuw-Zeelandse bergbeklimmer Rob Hall (Jason Clarke), die in samenwerking met de concurrerende professional Scott Fisher (Jake Gyllenhaal) een groep enthousiaste bergbeklimmers veilig naar en vanaf de top van de hoogste berg ter wereld probeert te krijgen. Het weer gooit echter roet in het eten en de groep komt terecht in een van de zwaarste stormen die de berg ooit heeft gekend.

Op de berg

Everest ziet er werkelijk prachtig uit. Niks voelt onecht en lijkt uit de computer te komen en je waant je soms echt op het randje van de levensgevaarlijke berg. Een groot deel van de film is in Nepal geschoten, wat bijdraagt aan de geloofwaardigheid van het verhaal. De opnames hebben verder plaatsgevonden in de Italiaanse Alpen, op IJsland en in de studio. De overweldigende beelden van de berg en de natuur alleen al maken het daarom zeker de moeite waard om deze film te gaan bekijken.

Sterrencast

Het grootste minpunt van deze film is de uitwerking van de karakters. Tijdens de introductie gaat het al fout, want er worden teveel karakters in een keer aan je gepresenteerd. De informatie die je van elke personage krijgt is vrij beperkt, waardoor het je bijna onmogelijk wordt gemaakt een echte band met iemand te krijgen. Gezien de dramatische aard van de film is dit zeker een gemis. Vooral het ontbreken van een achtergrondverhaal bij de karakters van Nightcrawler en Southpaw acteur Jake Gyllenhaal en House of Cards acteur Michael Kelly zorgde bij mij voor wat frustratie.

Gelukkig zijn er ook een aantal karakters waar we iets meer te zien van krijgen en daar is het karakter van de geweldige Josh Brolin een voorbeeld van. Helaas blijven de beweegredenen van de meeste karakters, om deze levensgevaarlijke tocht te ondergaan, ook wat onduidelijk en oppervlakkig. Het enige wat we zeker weten van ieder karakter, is dat ze allemaal op hun eigen manier iets proberen te bewijzen tegenover zichzelf of tegenover dierbaren.

De opbouw is in de eerste helft van de film nog acceptabel, maar in de tweede helft duren sommige scenes veel te lang en zijn bijna melodramatisch. Dit wordt nog eens versterkt door dramatische telefoontjes naar de thuis gebleven vrouwen, gespeeld door Robin Wright en Keira Knightley. Deze twee geweldige actrices voegen naar mijn mening helaas maar weinig toe. Ze hadden beter de enige vrouwelijke bergbeklimmer, Yasuka Namba, wat meer dan vier regels tekst kunnen geven. Ook worden er zonder uitleg opeens belangrijke karakters met één enkele scene uit de film geschreven.

Mij niet gezien!

De film zorgde bij mij regelmatig voor de nodige frustratie, want er worden een aantal beslissingen genomen die niet verantwoord zijn en die een aantal mensen letterlijk het leven kost. Je zou toch denken dat de professionals hun werk iets serieuzer zouden nemen. Na het zien van deze film snap ik daarom ook niet dat mensen deze berg, met alle risico’s die erbij komen kijken, überhaupt willen beklimmen. Aan de andere kant, als je het dan toch doet, kan je aan de hand van deze film wel bepalen hoe ver je kan en moet gaan om deze zware tocht te overleven.

Everest was niet rauw genoeg en de melodramatische scenes hadden wat mij betreft achterwegen gelaten kunnen worden. Hoewel het tevens jammer is dat we niet veel te weten komen over de belangrijkste karakters, is de film wel regelmatig heel spannend en laat je soms op het puntje van je stoel zitten. De prachtige beelden en soundtrack en de geweldige cast zorgen ervoor dat ik Everest toch nog een ruime voldoende geef.

Visueel uitzonderlijk, maar helaas een gebrek aan diepgang bij de karakters
  • 7/10
    Everest - 7/10