Review: Genius

22 februari 2017

Genius is gebaseerd op een boek van A. Scott Berg en betreft een waargebeurd verhaal dat je direct meeneemt naar New York 1929. De film volgt de excentrieke schrijver Thomas Wolfe en de uitgever Maxwell Perkins, die in die tijd een neus had voor het ontdekken van bijzondere en getalenteerde schrijvers. Zo was hij de man die onder andere boeken van Ernest Hemingway en F. Scott Fitzgerald aan het grote publiek introduceerde. Zijn belangrijkste en grootste ontdekking was Thomas Wolfe, maar aangezien het hier een excentrieke man zonder al te veel remmingen betrof, kostte het Perkins flink wat moeite om ook daadwerkelijk boeken van de man uit te brengen.

Wolfe had er een handje van om veel te veel pagina’s te schrijven en in de film zien we dan ook dat het tweede project waar de mannen mee aan de slag gaan in eerste instantie meer dan 5000 pagina’s bevatte. De belangrijkste taak voor beide was om de tekst zodanig in te korten dat de essentie van het boek bewaard bleef, maar het ook qua lengte geschikt zou worden voor publicatie. Zonder het geduld van Perkins was dat nooit gelukt en in de film krijgen we goed te zien wat deze taak voor hem zo lastig maakte en welke emoties het bij zowel bij de uitgever als de schrijver opwekte. Vooral Wolfe lijkt bijna tot waanzin te worden gedreven, aangezien het zijn geliefde woorden betreffen die geschrapt moeten worden. Hij is een ongeleid en egoïstisch projectiel dat onder controle moet worden gehouden en dat gaat bij beide heren ook ten koste van hun liefdesleven. In het geval van Perkins heeft hij veel te weinig tijd en aandacht voor zijn gezin en doet hij er alles aan om zichzelf in de jaren die volgen niet volledig in het proces te verliezen. Was dat het allemaal waard?

Genius is het speelfilmdebuut regisseur Michael Grandage, een man die zijn strepen al ruim heeft verdient met zijn werk in de theaterwereld, maar met Genius helaas geen hoge ogen gooit. De basis is goed, maar de uitwerking wordt door het feit dat de focus vooral op het schrijfwerk en de tegenstelling tussen de hoofdrolspelers wordt gelegd wat saai. De film mist spanning en diepgang en de anders acteurs, waaronder Nicole Kidman als Thomas zijn vrouw en Laura Linney als de vrouw van Perkins, voegen uiteindelijk in het grotere geheel niet heel veel extra kleur en afwisseling toe.

Het iets te overdreven acteerwerk van Jude Law als de sociaal onbeholpen en luidruchtige Thomas is regelmatig te theatraal en neigt naar ongeloofwaardig. Een uitzondering vormen een aantal belangrijke scenes waarin hij pure en wat kleinere emoties aan ons als kijker weet te tonen. Dit zijn de stukken die deze film naar een iets hoger niveau tillen. Het probleem ligt vooral bij het script en niet aan het acteerwerk van Law, want hij doet het verder uitstekend. Ook Colin Firth is als de introverte en stijve Perkins zeer goed gecast en ook zijn chemie met zijn tegenspelers is zeer overtuigend. Wederom zorgt het verhaal er hier ook voor dat deze geweldige acteur niet altijd goed uit de verf komt.

De film bevat veel somber kleurgebruik met vooral veel grijstinten die goed passen bij de sfeer die heerste in de tijd van de Grote Depressie. Dit zorgt er tevens voor dat de gekleurde elementen extra opvallen en daarmee het acteerwerk in die desbetreffende scenes extra kracht krijgt. De sombere sfeer wordt soms gelukkig onderbroken door bijvoorbeeld een inspirerend bezoekje aan een lokale jazzclub. De sfeer van de jaren ’30 is hier goed voelbaar en de muziek verbeeld prachtig wat er in het hoofd van de chaotische schrijver omgaat. De tijdsgeest is door de gehele film heen goed voel- en zichtbaar en zowel de kostuums, de sets als de houding van sommige mensen zijn tot in de perfectie uitgevoerd.

Hoewel het verhaal van Genius op veel punten tekortschiet, zorgen het uiterlijk van de film en het uitmuntende acteerwerk van de hoofdrolspelers er toch voor dat ik hem uiteindelijk toch nog beloon met een krappe voldoende.

Ik wil Remain in Light graag bedanken voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.

Visueel prachtig en goed geacteerd, maar verhaaltechnisch wat saai en langdradig
  • 6/10