Review: Gone Girl

29 september 2017

Gone Girl is een psychologische triller en een verfilming van het gelijknamige boek van Gillian Flynn, die ook het script voor deze film schreef. Het boek heeft lang bovenaan de bestsellerlijst van The New York Times gestaan en in Nederland was het boek onder de titel Donker Hart ook zeer succesvol. Een film kon dus niet uitblijven.

Aangezien de film vol zit met verrassende elementen en onverwachte plotwendingen, zal ik er niet teveel over vertellen. Ik ben namelijk veel te bang om iets te verklappen. Gone Girl vertelt het verhaal van Amy Dunne die, op de dag van haar vijfjarige huwelijksjubileum met haar man Nick, plotseling verdwijnt. Alles wijst in eerste instantie op een misdrijf en Nick zet met behulp van de politie al snel een zoekactie in gang. Door zijn onhandige mediaoptredens en leugens wordt hij al snel als de belangrijkste verdachte aangemerkt en wordt hij onderdeel van een ware mediahype. Het verhaal wisselt telkens tussen beelden van de zoektocht naar Amy, de aanval door de media op Nick en scenes uit Amy’s dagboek. De flashbacks die gebaseerd zijn op de dagboekverhalen zijn romantisch, maar laten gedurende de film ook een andere kant zien. Ze zorgen voor extra spanning en mysterie in het verhaal, maar ze zijn ook bedoeld om je regelmatig op het verkeerde been te zetten.

In de film zitten duidelijke een aantal punten van kritiek richting de manier waarop de hedendaagse media met dit soort zaken omgaat. Wat wel duidelijk is na het zien van de film, is dat we niet zomaar alles moeten aannemen wat ons wordt verteld op televisie en op het internet.

Uitmuntend acteerwerk

De acteurs in deze film zijn stuk voor stuk perfect gecast voor hun rol en hun acteerwerk is daarnaast uitmuntend te noemen. Amy wordt gespeeld door Rosamund Pike, een in 2014 nog relatief onbekende actrice die eerder kleine rollen speelde in films als Die Another Day en Jack Reacher. Het leek er aanvankelijk op dat Reese Witherspoon de rol zou krijgen, aangezien zij de rechten van het boek in handen had. Fincher vond haar echter niet in de film en bij het verhaal passen. Pike speelt de rol van de complexe Amy geweldig en het is dan ook geheel terecht dat ze voor deze rol een Oscar voor beste actrice in de wacht sleepte. Acteur Ben Affleck speelt de nonchalante, ongemakkelijke, maar ook ietwat mysterieuze man van Amy zeer overtuigend. Deze houding is precies de reden waarom de media massaal op hem duikt. Alex Cross acteur Tyler Perry en How I Met Your Mother’s Neil Patrick Harris zijn in de redelijk grote bijrollen gecast en passen tevens geweldig bij de karakters die ze in de film vertolken.

Passende soundtrack

Hoewel Gone Girl een lange film is met een speelduur van ruim 2,5 uur verveelt hij geen seconde. Je wordt volledig meegezogen in het verhaal en keer op keer verrast. Ook zit er een hoop subtiele en donkere humor in, waar ik persoonlijk hartelijk om heb kunnen lachen. De beelden zijn prachtig en er is duidelijk veel aandacht besteedt aan de belichting, de details, maar ook zeker aan de muziek.

De soundtrack is een echte toevoeging en versterkt elke scene waarin de muziek wordt gebruikt. Het lugubere, ijzingwekkende en bijna angstaanjagende geluid gaat regelmatig door merg en been. Voor deze muziek heeft Fincher weer gebruik gemaakt van het magische duo Atticus Roos, van de band Industrial en Trent Reznor uit rockband Nine Inch Nails (een persoonlijke favoriet). De duistere en briljante klanken van de twee waren ook al te horen in The Girl With the Dragon Tattoo en The Social Network.

Gone Girl heeft een ijzersterke cast en blijft tot het eind toe spannend, verrassend en intrigerend. Daarnaast zorgen de prachtige soundtrack en een reeks mooie shots ervoor dat deze film een waar meesterwerk is geworden en daarmee een must see voor iedere filmliefhebber.

Intrigerende en zeer goed geacteerde thriller
  • 9/10
    Gone Girl - 9/10