Review: Good People

16 maart 2017

De misdaadthriller Good People is de eerste Engelstalige film van de succesvolle Deense tv-regisseur Henrik Ruben Genz. Hij werkte voor deze film onder andere samen met Tobey Maquire, die naast acteur (Spider-Man, Seabiscuit) ook producent is. Het verhaal van Good People is gebaseerd op het boek Before The Devil Knows You’re Dead van Kelly Masterson

Het verhaal gaat over het Amerikaanse koppel Tom (James Franco) en Anna (Kate Hudson), dat geëmigreerd is naar Engeland en op dit moment in Londen woont. De twee zijn bezig met het opknappen van een huis en willen daar als het af is een gezinnetje gaan stichten. Geldproblemen lijken echter roet in het eten te gaan gooien.

Op een dag treft Tom in de kelder van hun huis het levenloze lichaam aan van de huurder die ze in huis hebben genomen om wat extra geld te verdienen. De politie is al snel ter plekke en concludeert dat de man een crimineel is die gestorven is aan een drugsoverdosis. Wanneer het stel na het vertrek van de politie de kelder gaat leegruimen, stuiten ze op een grote tas vol met bankbiljetten. Er zit maar liefst 220.000 pond in de tas en de twee besluiten al snel om het geld te houden. Aangezien een grote tas met geld in het huis van een overleden crimineel weinig goeds kan betekenen, besluiten ze het geld in eerste instantie te verstoppen. Het duurt echter niet lang voordat er een aantal gevaarlijke mannen op de stoep staan, maar zelfs wanneer Tom wordt gemarteld geeft hij niet direct prijs waar zijn nieuw gevonden fortuin zich bevindt. Daarnaast blijkt dat het geld onderdeel is van een vete tussen criminelen en komen Tom en Anna daar al snel tussenin te staan. Door hun eigen domme acties zijn ze daar uiteindelijk wel zelf verantwoordelijk voor.

De film begint veelbelovend, maar wordt al snel voorspelbaar en extreem ongeloofwaardig. Het karakter van James Franco verklaard voor ons de titel van de film, want het koppel ziet zichzelf als ‘Good People’, die altijd alles volgens de regels en het boekje hebben gedaan. Dit heeft ze uiteindelijk niks opgeleverd, enkel geldproblemen en ze verantwoorden op deze manier het besluit wat ze maken om het geld te houden. Voor mensen die zichzelf ‘good people’ noemen lijken ze zeer bekwaam in het om de tuin leiden van criminelen en zijn ze minder bang dan dat je zou verwachten van mensen die nog nooit met dit soort zaken in aanraking zijn gekomen. Ze maken tevens een hele berg domme beslissingen, waardoor hun leven al snel op het spel komt te staan. Dit alles maakt de film nogal ongeloofwaardig en deze ongeloofwaardigheid wordt nog eens versterkt door een einde dat meer lijkt op een scene uit Home Alone.

Op het acteerwerk van Franco en Hudson is weinig aan te merken. Ze hebben een goede chemie als koppel en spelen hun rollen overtuigend. Ik heb zelf altijd een grote zwak gehad voor de ontwapende en goedlachse James Franco, dus het is voor deze acteur dan ook lastig om iets verkeerd te doen in mijn ogen. Andere belangrijke rollen worden vertolkt door Tom Wilkinson, die een politieman speelt die persoonlijk betrokken is bij de zaak, maar ook zien we acteur Omar Sy in een niet komische rol voorbijkomen. De Intouchables en Samba acteur heeft meer ervaring met het spelen van komische en lieve karakters, maar in Good People speelt hij een mysterieuze crimineel genaamd Kahn. Ik ben blij dat Sy zich na deze film weer is gaan focussen op films uit andere genres, want de rol in deze film past helaas niet zo goed bij hem.

Op zich is het verhaal van Good People acceptabel, mits je niet teveel gaat nadenken en de film waardeert voor wat hij is en dat is een vermakelijke actiethriller met twee overtuigende acteurs als hoofdrolspelers.

Vermakelijke actiefilm film met een zeer onrealistisch verhaal
  • 5/10
    Good People - 5/10