Review: Goosebumps

27 februari 2017

Heb jij in je tienerjaren ook zo genoten van de Kippenvel boeken? Hoewel ze net na mijn tijd echt populair werden, heb ik er wel een aantal gelezen. De verhalen zijn iets weggezakt en na het zien van deze film baalde ik er dan ook een beetje van dat ik mijn exemplaren heb weggedaan. Omdat ik al een aantal kritische stukken over deze film had gelezen en de trailer mij nog niet overtuigde, was ik bang dat Goosebumps heel erg zou tegenvallen. Was mijn angst terecht?

Het verhaal volgt de pas verhuisde tiener Zach, die al snel een pluspunt ontdekt aan zijn nieuwe woning. Er blijkt een ontzettend leuk meisje naast hem te wonen. Het probleem is alleen dat haar vader niet zit te wachten op contact met zijn nieuwe buurjongen. Zach komt er na een illegale actie toevallig achter dat zijn mysterieuze buurman niemand minder is dan R.L. Stine, de schrijver van de bekende Goosebumps boeken. Deze man blijkt een goede reden te hebben om niemand tot zijn huis toe te laten, want de monsters uit zijn boeken blijken echt te bestaan. Per ongeluk laten Zach en een vriend één van de boeken vallen, waardoor er een belangrijk karakter vrijkomt. De gevolgen zijn niet te overzien en het is aan R.L. Stine, zijn dochter Hannah, Zach en een vriend van Zach om de vrijgekomen monsters te vangen en voorgoed op te sluiten.

Het acteerwerk

Schrijver R.L. Stine wordt gespeeld door Jack Black, de man die naast een muzikale carrière ook een hele reeks films op zijn naam heeft staan. Als voorbeeld noem ik zijn bijzondere rollen in films als King Kong en Be Kind Rewind (aanrader!). Hij is ook de stem achter de panda Po in de Kung Fu Panda films. Hoewel Black in Goosebumps weer een soort van ‘typetje’ speelt is dit niet storend. Hij acteert goed, is grappig en valt gelukkig niet terug op de slechte en flauwe humor die we bijvoorbeeld in Gulliver’s Travels zagen. Deze film werd net als Goosebumps geregisseerd door Rob Letterman en Black speelde in deze film de rol van Gulliver.

De jonge Zach wordt gespeeld door Dylan Minnette, die we in 2013 zagen schitteren naast Hugh Jackman en Jake Gyllenhaal in de film Prisoners en in 2016 in het spannende Don’t Breathe. Hij doet het goed in Goosebumps, hij heeft een fijne chemie met de andere acteurs en vooral met zijn ‘crush’ Hannah. Dit is een rol van de prachtige Odeya Rush, die haar karakter geweldig neerzet. Tenslotte hebben we nog Zach zijn ‘geeky sidekick’ Champ, een rol van Super 8 acteur Ryan Lee. Hoewel de humor van dit karakter soms wel erg flauw is, zorgt hij toch voor een goede aanvulling op de rest van de cast.

Goosebumps is een film met een snel tempo, waardoor je niet de kans krijgt je te vervelen. De geweldige en sprookjesachtige soundtrack is een echte aanvulling en geeft de film een extra dimensie. De CGI van een aantal belangrijke monsters laat helaas iets te wensen over, wat ervoor zorgt dat ze een beetje los lijken te staan van het geheel en dat is jammer. De uitvoering van de ‘creepy’ pop Slappy maakt een hoop goed, want dit karakter ziet er geweldig uit en beweegt zich geloofwaardig als een buikspreekpop die tot leven is gekomen. Leuk om te weten is dat als je goed luistert, je kan horen dat Jack Black de stem van zowel deze pop als de Invisible Boy heeft ingesproken. Goosebumps is een leuke, vermakelijke, luchtige film die mij positief heeft verrast en die ik je zeker kan aanraden om te gaan kijken!

Vermakelijke, leuke film die je niet al te serieus moet nemen
  • 7/10
    Goosebumps - 7/10