Review: Guardians of the Galaxy

17 april 2017

Met een tweede film in het vooruitzicht, besefte ik mezelf afgelopen week dat ik nog helemaal geen recensie had geschreven van Marvel’s eerste Guardians of the Galaxy film. Aangezien de première van Vol. 2 niet meer lang op zich laat wachten kon ik dan ook niet anders dan de film weer eens opnieuw te gaan bekijken en er een geschreven oordeel over te vellen.

Na een krachtig en hartverscheurend begin maken we kennis met een volwassen man genaamd Peter Quill, een dief die op zoek is naar een bijzonder object dat hij wordt geacht te verkrijgen voor zijn cliënt. Zijn missie gaat niet geheel zoals gepland en de mysterieuze bal waar het om draait blijkt een bijzondere inhoud te bevatten die flink wat anderen dolgraag in handen zouden willen krijgen. Quill eindigt samen met een aantal anderen, inclusief twee bijzondere premiejagers in de vorm van een wasbeer en een wandelende boom, in een gevangenis waar vijanden al snel noodgedwongen vrienden worden. Wat volgt is een intergalactisch avontuur, waarin er veel kleurrijke figuren voorbijkomen en waarin je tevens wat meer te weten komt over de wereld van Marvel.

Wisselende uitvoering

Hoewel het verhaal niet veel om handen heeft zit de film wel goed in elkaar. Je verveelt je geen minuut en het tempo ligt hoog. Er is echter zoveel gebruik gemaakt van special effects dat ik mezelf niet kon verliezen in het verhaal. Ik wil hiermee niet zeggen dat de uitvoering van dergelijke effecten perse slecht was, maar de wereld als geheel voelde voor mij soms wat ongeloofwaardig aan. Dit in tegenstelling tot de middels CGI gecreëerde karakters, want die zijn werkelijk tot in de kleinste details perfect uitgewerkt. Als hoogtepunt noem ik de opvliegerige, maar loyale wasbeer Rocket (ingesproken door Bradley Cooper). Ook zitten er een aantal prachtige en originele shots in die het uiterlijke geheel gelukkig toch weer een stuk naar boven trekken.

Hoewel acteur Chris Pratt het goed doet als Peter Quill aka Star-Lord, ben ik zelf niet zo heel gecharmeerd van zijn acteerwerk. Hij overtuigde mij eerder ook al niet in Jurassic World en op een of andere manier weet deze acteur mij niet mee te slepen in een verhaal. Ook acteur Dave Bautista, die de rol van Drax vertolkt, weet niet te overtuigen en acteert regelmatig wat te overdreven en onnatuurlijk. Ik heb zelf maar weinig met de muziek die voorkomt in de film, waardoor deze mij in plaats van enthousiast juist soms ergerde. Daarnaast kom je maar weinig te weten over de achtergronden van de karakters en dat vond ik een gemis. Vaak is het zo dat als Marvel een nieuw karakter of zelfs meerdere karakters binnen hun universum introduceert je eerst wat meer achtergrond meekrijgt, zodat je ook echt kan gaan meeleven met de hoofdpersonages. Ik hoop dan ook dat een tweede film meer zal tonen en daarmee ook wat boeiender zal gaan worden.

Ik ken flink wat mensen die Guardians of the Galaxy als één van hun favoriete Marvelfilms bestempelen. Ik ben daar (helaas) niet één van en de film maakte bij mij maar weinig emoties los. Eerlijk is eerlijk, de film is gedurfd, ziet er goed uit en bevat heel veel actie, maar ik vond zelf de humor regelmatig heel flauw, de soundtrack niet heel boeiend en het verhaal soms te veel alle kanten opschieten. Desondanks heb ik hoop voor het vervolg, want er is wel een stevig fundament met deze eerste film gelegd, waardoor het tweede deel mij weleens heel erg zou kunnen gaan verrassen.

Gedurfde Marvel-film die mij helaas niet volledig wist te overtuigen
  • 7/10
    Guardians of the Galaxy - 7/10