Review: Hell or High Water

17 december 2018

Hell or High Water vertelt het verhaal van de twee broers Toby en Tanner, die een aantal lokale banken overvallen om geld bij elkaar te verzamelen voor een belangrijk en vooral voor Toby zeer noodzakelijk en nobel doel. Hun plan lijkt tot in de puntjes uitgewerkt, maar een roekeloze actie zorgt voor een onverwachte en desastreuze wending. Daarnaast worden de mannen op de hielen gezeten door de bijna gepensioneerde, maar nog zeer enthousiaste Texas ranger Marcus (Jeff Bridges) en zijn partner Alberto (Gil Birmingham). Wat volgt is een kat en muis spel waarin constant de vraag rijst wie nu eigenlijk de echte bad guys zijn in het grotere geheel.

De broers

Star Trek en Into the Woods acteur Chris Pine en The Mechanic en Warcraft: The Beginning acteur Ben Foster hebben als de twee rovende broers een geweldige chemie en hun onderlinge band en moeilijkheden die ze in het leven zijn tegengekomen worden al snel duidelijk. Ze hebben beide een heel eigen karakter, maar de liefde voor elkaar zorgt voor een gezamenlijk doel. De tegenstelling tussen de broers is ook in uiterlijk vrij goed te zien en naast het feit dat ze er niet overtuigend uitzien als broers is Pine met zijn charismatische kop misschien ook net wel iets te knap voor deze rol. Mij hoor je daar als vrouw echter niet over klagen, maar het is wel iets wat opviel.

Perfecte uitvoering

Hell or High Water mag dan qua verhaal vrij simpel zijn, de uitvoering is praktisch perfect. In iets meer dan anderhalf uur wordt je overtuigend meegenomen naar het (wilde) westen van Texas, waar de mensen het vanwege de financiële crisis niet gemakkelijk hebben en waar de tijd qua levensstijl stil lijkt te hebben gestaan. De opbouw is misschien wat traag, maar zeer effectief en de film is bij vlagen naast spannend ook heel grappig. Vooral de twee Texas rangers hebben een heerlijke chemie onderling en zorgen voor de broodnodige ontspanning wanneer de film daarom vraagt. Daarnaast fungeren deze twee mannen voor de kijker als een soort van een moraal kompas, die de acties van de jongens in perspectief zetten.

De bilboards en gebeurtenissen die in een vogelvlucht in de kleine dorpjes voorbijkomen illustreren en versterken daarentegen juist je begrip voor de wereld waar de twee bankrovers in zijn opgegroeid. Elk detail heeft daardoor een functie en dat is op zijn minst bewonderingswaardig te noemen van de kant van de regisseur. De melancholische sfeer die in dit drama overheerst wordt versterkt door de passende country & western soundtrack en een aantal prachtige shots die zowel qua licht, kleur als compositie perfect zijn. Het verbaasde mij dan ook niks dat High of High Water in 2017 genomineerd werd voor de Oscar voor beste film en het was sowieso mijn favoriete film van dat jaar.

Bijna perfect uitgevoerde moderne western
  • 9/10
    Hell or High Water - 9/10