Review: Man Up

4 april 2017

Man Up gaat over de vrijgezelle Nancy (Lake Bell) die, door haar ongemakkelijke houding en ongepaste opmerkingen tijdens dates, de ware nog niet heeft gevonden. Haar vrienden hebben haar geprobeerd te koppelen, maar ook dat mocht helaas ook niet baten. De sceptische dertiger komt in de trein naar Londen het meisje Jessica (Ophelia Lovibond) tegen, een enthousiaste romanticus die gelooft in de ware liefde. Jessica heeft een zelfhulpboek bij zich, waarvan ze denkt dat Nancy baat zou hebben bij het lezen ervan.

Wanneer Nancy na een dutje in de trein ontwaakt, ontdekt ze dat het boek voor haar is achtergelaten. Na een achtervolging op het station komt ze tot stilstand op de plek waar Jessica een afspraak zou hebben met haar blind date. Het boek was hun herkenningspunt, dus date Jack (Simon Pegg) denkt dat hij Jessica voor zich heeft. De overdonderde en sceptische hoofdrolspeelster besluit de blind date een kans te geven wanneer Jack een regel citeert uit haar favoriete film. Het klikt goed tussen de twee, maar de vraag is vooral wat er gaat gebeuren als Jack achter de waarheid komt.

De acteurs

Nancy wordt gespeeld door de relatief onbekende Lake Bell, die eerder te zien was in films als What Happens in Vegas en In a World. De Amerikaanse neemt in deze film een perfecte Brits accent aan en speelt haar sarcastische, ongemakkelijke, maar lieve karakter zeer overtuigend. Haar tegenspeler is niemand minder dan de grappige en toegankelijke Simon Pegg. Deze acteur heeft al een flinke lijst films op zijn naam staan en je zou hem bijvoorbeeld kunnen kennen van zijn rollen in Shaun of the Dead, Hot Fuzz en de Star Trek film. De chemie tussen de twee acteurs is geweldig en daarmee de komische timing optimaal.

Hoewel het einde van deze romantische komedie vrij voorspelbaar is, zitten er wel een aantal leuke wendingen in de film die hem toch verrassend maken. Sommige scenes, waarin er wordt gepraat en geruzied over de liefde, zijn eerlijk en soms wat ongemakkelijk. Dit, in combinatie met een afwijzing van de klassieke rolpatronen, doorbreekt het stereotype romcom gevoel soms even en dat is naar mijn mening erg positief. De film is grappig, maar niet het soort grappig dat je hardop laat lachen. Mij in ieder geval niet.

De film bevat ook een mooie boodschap, waar ik zelf ook nog wat van kan leren. Durf risico’s te nemen, duik in het diepe en probeer nieuwe dingen te ondernemen. Door de soms schunnige grappen, het uitblijven van een te zoetsappig liefdesverhaal en de aanwezigheid van de altijd grappige Simon Pegg is deze film ook leuk voor mannen en niet alleen voor zwijmelende vrouwen. Hoewel de film erg vermakelijk is, zitten er ook een aantal iets te overdreven scenes in die de plank helaas een beetje misslaan. Voorbeelden hiervan zijn de stukken met de obsessieve en wat perverse oud-klasgenoot van Nancy.

Al met al is Man Up een leuke, verfrissende en lieve romantische komedie met twee overtuigende hoofdrolspelers.

Lieve, romantische komedie met twee geweldige hoofdrolspelers
  • 7/10