Review: Marriage Story

7 december 2019

Marriage Story is een film die bewijst dat je geen spektakel, veel muziek en grootse sets nodig hebt om een geweldig verhaal neer te zetten en om de kijker te raken. Deze film gaat over een koppel dat wil scheiden en in plaats van een oppervlakkig verhaal vol cliché beelden over dat proces, krijgen we hele pure en kwetsbare film voorgeschoteld, waarin genoeg ruimte is gemaakt voor het enorme scala aan emoties wat daarbij komt kijken.

De liefde tussen de twee hoofdrolspelers Nicole (Scarlett Johansson) en Charlie (Adam Driver) wordt middels een opdracht van hun relatietherapeut aan ons getoond. Op dat moment lijkt het voor de kijker een onmogelijke gedachte dat deze twee mensen niet bij elkaar zouden willen blijven. Dit totdat we dieper in hun relatie duiken en het al snel duidelijk wordt dat hun verschillende dromen voor de toekomst tot een nog grotere geestelijke en fysieke afstand zullen gaan leiden. Het feit dat de twee een kind hebben maakt de boel nog een stuk ingewikkelder en hoe zeer de twee er in eerste instantie ook samen uit willen komen, wordt er toch een beroep gedaan op twee echtscheidingsadvocaten (gespeeld door Laura Dern en Ray Liotta) om te bemiddelen.

Marriage story is eerlijk, verdrietig, soms hartverscheurend, maar regelmatig ook grappig en vol liefde. Het is een bij vlagen bizarre tocht die authentiek voelt en die je van de ene naar de andere emotie slingert. Het doet je geloven in de liefde, maar laat je ook huilen door de angst, de pijn en het ongrijpbare verlies waar de hoofdrolspelers mee te maken krijgen. Driver en Johansson zijn beide geweldig in hun spel en met name een scene waarin de twee de controle volledig verliezen maakte grote indruk en brak mijn hart. Bijna iedereen die een grote liefde in zijn leven heeft gekend en deze heeft verloren zal gevoelens en emoties uit deze film herkennen en deze misschien zelfs wel vervloeken. Aan de andere kant zorgen deze gevoelens ook voor het kunnen ervaren en waarderen van de liefde en mooie dingen die er nog wel zijn en kunnen komen.

Pure, aangrijpende en zeer goed geacteerde film
  • 9/10
    Marriage Story - 9/10