Review: My Generation

18 februari 2019

De jaren ’60 in Londen waren opwindend, spannend en zorgde niet alleen voor veel vernieuwing op het gebied van muziek, maar ook voor een golf veranderingen op sociaal en cultureel vlak. The British Invasion zorgde daarnaast voor wereldwijde bekendheid van iconen uit die tijd en vanaf dat moment kon helemaal niemand meer om de transformatie van de nieuwe generatie heen.

Individu binnen een veranderende generatie

In de documentaire My Generation verteld acteur Michael Caine niet alleen over zijn eigen ervaringen als steeds beroemder wordende acteur in de jaren ’60, maar spreekt hij (buiten beeld) ook met iconen als Paul McCartney, Twiggy en Mary Quant over alle veranderingen die er in deze tijd plaatsvonden en hoe zij die ervoeren. Dit alles wordt voorzien van zowel visueel als muzikaal archiefmateriaal, waaronder een aantal zeer zeldzame video-opnames.

Wat ik persoonlijk jammer vond is dat de interviews tussen Caine en zijn gasten niet te zien, maar alleen te horen zijn. Je hoort ze verhalen en anekdotes uitwisselen en lachen en de expressie op iemands gezicht zou in deze de gevoelens van allen beter overgebracht kunnen hebben. Ik ervoer dat dan ook echt als een gemis. Caine komt zelf gelukkig wel in beeld wanneer hij vertelt over het verloop van zijn eigen loopbaan en doorbraak binnen de filmwereld in 1964. Archiefbeelden van hem en fragmenten uit films waarin hij heeft meegespeeld maken het beeld compleet.

Wat deze documentaire ontzettend boeiend maakt is het feit dat je door de persoonlijke ontwikkeling van Caine niet alleen een globaal overzicht van die tijd, maar een completer beeld krijgt van alles wat er gaande was en een extra stukje meekrijgt van hoe het er in de filmwereld aan toeging als je als Britse acteur voet aan de grond probeerde krijgen.

Het is heerlijk om jezelf met My Generation even anderhalf uur onder te kunnen dompelen in een wereld waarin het internet, social media en mobiele telefoons nog niet bestonden en waar de ontdekkingsreis en de expressie van zowel kunstenaars, muzikanten en modeontwerpers groots werd gevierd. Als groot liefhebber van zowel muziek uit de jaren ’60 als Britse artiesten, zorgde deze documentaire er daarnaast voor dat ik na het kijken mezelf direct verloor in het bekijken van heerlijke zwart-wit videoclips uit die tijd op Youtube.

Hoewel het dus jammer is dat je naast Caine geen enkele andere bekende ouder geworden Brit in beeld ziet, zit het geheel zodanig goed in elkaar dat het uiteindelijk niets afdoet aan het kijkplezier en de educatieve kant van deze documentaire.

De DVD van My Generation is inmiddels te koop en ik wil Remain in Light heel graag bedanken voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.

Heerlijke nostalgische documentaire vol iconische beelden en muziek
  • 8/10