Review: My Spy

21 juli 2020

In My Spy maken we kennis met CIA agent J.J., die na een mislukte undercover missie samen met een vrouwelijke collega de opdracht krijg om een moeder in de gaten te houden die mogelijk benaderd zal gaan worden door een ontsnapte crimineel. Deze nieuwe missie lijkt simpel, maar wordt door de nieuwsgierige negenjarige dochter van de vrouw die ze bespieden al snel in gevaar gebracht. Veel meer heeft deze film niet om handen en My Spy gaat vooral over de band die de CIA agent en de slimme meid, die uiteraard zelf spion wil worden, opbouwen.

Rommelig, onorigineel en langdradig

My Spy is een film die zelf niet zo goed weet wat hij wil zijn en is naast een komedie met wat actie en romantiek tevens een soort van Spy Kids kinderfilm. Op zich is er niks mis met een film die veel elementen bevat, maar gezien alle losse elementen matig zijn uitgevoerd, is en blijft de film een onsamenhangend rommeltje waar je emotioneel niet bij betrokken raakt. Ik denk dat je My Spy uiteindelijk het kopje matige feelgood film met wat actie kan meegeven, waarin de vriendschap tussen een slimme jonge meid zonder vader en een emotioneel afstandelijke CIA agent centraal staat. De grote stoere man die zich in eerste instantie ongemakkelijk voelt met kinderen om zich heen om er vervolgens een band mee op te bouwen is daarnaast geen nieuw concept en is al meerdere malen veel beter uitgewerkt. Ik noem als voorbeeld de wat oudere film Kindergarten Cop met Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol.

Met een looptijd van iets meer dan anderhalf uur is My Spy niet heel lang, maar de film is bij vlagen zo saai en langdradig dat hij wel drie uur lijkt te duren. Een aantal scenes, waaronder één waarin de hoofdrolspeler zijn dance moves laat zien, zijn daarnaast zo enorm ongemakkelijk, dat je de neiging krijgt om op die momenten even weg te kijken.

Weinig emotie

Wat mij het meeste stoorde aan deze film is het acteerwerk van hoofdrolspeler en Guardians of the Galaxy acteur Dave Bautista. In het Marvel Cinematic Universe moest zijn karakter zorgen voor een komische noot, maar zijn bijna emotieloze spel heeft bij mij geen enkele keer een glimlach op mijn gezicht getoverd. Hetzelfde gold voor zijn rol in My Spy, want hij heeft in deze film geen enkele emotionele mimiek. Dit in tegenstelling tot zijn jongere tegenspeelster Chloe Coleman, die al eerder in de dramaserie Big Little Lies (klik hier voor de review) schitterde. Het voelt alsof de makers vooral een grote spierbundel met een chagrijnig hoofd nodig hadden om het plaatje van de stoere CIA agent neer te zetten en daarbij niet hebben gekeken naar eventuele acteerprestaties die bij deze rol zouden kunnen passen. J.J. zijn collega wordt gespeeld door actrice en comedienne Kristen Schaal en die wist gelukkig wel een aantal keer grappig uit de hoek te komen. Dit in combinatie met een reeks vermakelijke actie scenes  zorgen voor een aantal extra punten, maar ik geef deze film uiteindelijk nog steeds een dikke onvoldoende wegens het onoriginele plot, het saaie en voorspelbare verloop en het emotieloze acteren van Bautista.

Deze film is inmiddels te verkrijgen op zowel DVD als Blu-ray en ik wil Remain in Light graag bedanken voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.

Onoriginele, saaie actiekomedie
  • 3/10