Review: Project T

5 december 2018

Project T is een film die ik vanwege een hele berg slechte recensies nog even een flinke tijd links had laten liggen. Onlangs besloot ik mezelf toch maar eens aan deze film te gaan wagen en ik besefte me dat ik eigenlijk geen idee had waar deze film precies over zou moeten gaan. Na het zien van de trailer weet je ongeveer wat je visueel te wachten staat, maar dat is dan ook het enige. Ik neem aan dat de meeste van jullie inmiddels wel op de hoogte zijn van het feit dat de film buiten ons land is uitgebracht onder de naam Tomorrowland. Wegens het feit dat dit de naam is van een bekend dancefestival in de Benelux werd de naam hier veranderd in, het naar mijn mening beroerde, Project T.

De film is gebaseerd op een deel van Disneyland dat in 1955 bedacht is en de naam Tomorrowland kreeg. In die tijd was men erg enthousiast en optimistisch over de toekomst en de technologische veranderingen die deze met zich mee zouden brengen. Het verhaal begint dan ook met de kleine Frank, die op de Wereldtentoonstelling van 1964 vol trots zijn bijzondere uitvinding komt tonen. Hoewel de ‘belangrijke man’ achter de balie niks ziet in zijn slecht werkende uitvinding, wordt zijn enthousiasme opgemerkt door een mysterieus meisje dat ervoor zorgt dat hij in het bijzondere Tomorrowland terecht komt.

In 2015 komt de slimme Casey in het bezit van een mysterieuze pin die haar dezelfde wereld laat zien. In tegenstelling tot Frank heeft zij echter geen idee wat er aan de hand is. Tijd voor deze hoofdpersoon om op zoek te gaan naar de mysterieuze wereld die ze alleen kan zien wanneer ze het speldje aanraakt. We krijgen het verhaal dus te zien vanuit verschillende perspectieven en personen. Verder laat ik niks los over het verhaal, want het het beste is om met zo min mogelijk informatie aan deze film te beginnen.

De film begint heel sterk en blijft lang verrassend. Hoewel we in het eerste deel veel switchen tussen verleden en heden, wordt het op geen enkel moment warrig en blijf je nieuwsgierig naar hoe het verder gaat. De flashbacks zitten goed in elkaar en zien er daarnaast geweldig uit. Het verhaal is grappig, verfrissend en origineel, iets wat tegenwoordig een uitzondering is op de regel. Helaas gaat de film in de tweede helft een kant op die mijn enthousiasme flink tempert en mijn uiteindelijke cijfer een flink stuk laat zakken. Het mooie en bijzondere Project T krijgt aan het einde een duister randje, waardoor de magie een beetje verloren gaat. De positieve gedachten waar de film mee begint worden helaas zodanig onderuit geschopt, dat de perfecte wereld waarover wordt gesproken in de film een groot luchtkasteel lijkt te zijn. Naast het verliezen van de magie zorgen de gebeurtenissen in het laatste half uur ook voor een zoetsappig en voorspelbaar Disney einde.

Het acteerwerk

Alle belangrijke acteurs in deze film zijn naar mijn mening goed gecast en komen allemaal geloofwaardig over. Zowel de jonge Frank, een rol van Thomas Robinson, als de oudere Frank die gespeeld wordt door de alom bekende acteur George Clooney, doen het goed. Uiteraard zijn er in films altijd een aantal acteurs die het net iets beter doen en opvallen en dat is in Project T niet anders. Als eerste hebben we The Longest Ride en Under the Dome actrice Britt Robertson, die de slimme, bijdehante, maar ook lieve en ontwapenende Casey zeer goed en overtuigend neerzet. Niet alleen is zij geloofwaardig in haar spel en emoties, haar chemie met de overige spelers is ook geweldig. Hetzelfde geldt voor de nog vrij onbekende 13 jarige Snow White and the Huntsman actrice Raffey Cassidy, die in de film schittert als de mysterieuze Athena. Vooral wanneer er meer over haar karakter bekend wordt besef je je dat deze jonge meid het geweldig doet en ik verwacht dan ook dat haar een goede carrière te wachten staat.

Al met al was Project T een stuk leuker dan ik had verwacht en snap ik dan ook niet dat deze film zoveel slechte cijfers heeft gekregen van critici van over de hele wereld. Hoewel het laatste gedeelte de film als geheel flink naar beneden haalt zorgen de leuke eerste helft, het originele verhaal, het acteerwerk en de prachtige special effects ervoor dat ik hem toch best nog wel een aardig cijfer meegeef.

Mooi gemaakte en originele film met een goede cast, maar met een slap einde en vermoeiende moraal
  • 7/10
    Project T - 7/10