Review: Snoopy and Charlie Brown – The Peanuts Movie

22 juni 2020

Een film maken waar geliefde karakters uit mensen hun jeugd een rol in spelen is altijd een moeilijke opgave. Hoewel makers vaak ook een nieuw publiek willen bereiken, is het wel fijn als er met respect wordt omgegaan met de fijne jeugdherinneringen van het publiek dat al wel bekend is met de desbetreffende karakters.

Het script voor The Peanuts Movie is geschreven door de zoon en de kleinzoon van Charles M. Schulz, de beroemde en inmiddels overleden tekenaar die de karakters voor het eerst introduceerde middels een strip in de krant. Is het de makers gelukt om de magie van Charlie Brown, Snoopy en de rest van hun vriendjes op een respectvolle en mooie manier te vertalen naar een lange speelfilm die op dit moment op Disney Plus te zien is?

Bekend terrein

Het verhaal focust zich uiteraard op de avonturen rondom het klunzige en onzekere jongetje Charlie Brown. Wanneer hij een nieuw, mooi, roodharig buurmeisje krijgt dat tevens het nieuwe kind in zijn klas blijkt te zijn, is hij vastbesloten een goede indruk op haar te maken. Zijn onzekerheid staat hem echter flink in de weg, maar een onverwachte gebeurtenis zorgt ervoor dat Charlie wat meer uit zijn schulp kruipt. Parallel aan dit verhaal bevecht zijn vriendje Snoopy in zijn eigen fantasiewereld de Rode Baron. Uiteraard is de trouwe beagle tijdens de moeilijke, maar ook tijdens de mooie momenten in het leven van Charlie Brown altijd aan de zijde van zijn goede vriend te vinden.

Hoewel het verhaal niet erg vernieuwend is, vond ik dat persoonlijk niet heel storend. In tegendeel, want ik heb bijvoorbeeld ontzettend genoten van herkenbare situaties waarin psychologe Lucy voor 5 cent haar mede klasgenootjes van advies voorziet en Schroeder zijn liefde voor Beethoven te kennen geeft.

De uitvoering

De animaties in deze film zien er geweldig uit en vooral het invoegen van een aantal kleine slimme toevoegingen als snelheidsstreepjes zorgen ervoor dat het verhaal nog authentieker aanvoelt. Je zou het met recht een ode aan de originele strips kunnen noemen, waar nieuwe animatietechnieken prachtig worden gecombineerd met de charme van de van origine ‘platte’ stripverhalen. De soundtrack bevat herkenbare liedjes die geweldig bij het verhaal en alle kleurrijke figuren en omgevingen passen.

De moeite waard?

The Peanuts Movie is zowel de moeite waard om te kijken in de originele als de Nederlands gesproken versie. De grappige scenes waarin Snoopy met Woodstock zijn avonturen beleeft bevatten vooral veel non-verbale humor, dus dan maakt de gesproken taal sowieso weinig uit. De makers hebben uiteindelijk een prachtig gemaakte, lieve en grappige film voor jong en oud weten neer te zetten, met ruimte aan het einde voor een mooie en leerzame boodschap.

Grappige, goed uitgevoerde en respectvolle animatiefilm over een aantal geliefde karakters
  • 8/10
    Snoopy and Charlie Brown - The Peanuts Movie - 8/10