Review: Southpaw

13 februari 2017

Boksfilms zijn er in het verleden al genoeg verschenen en iedereen zal wel bekend zijn met het fenomeen Rocky, waarin Sylvester Stallone de klappen kreeg. Als vrouw en boks-film ‘newby’ ben ik niet heel erg bekend met het genre en dat zorgt ervoor dat ik onbevooroordeeld de film Southpaw inging. Alhoewel, ik moet eerlijk bekennen dat ik als fan van het werk van acteur Jake Gyllenhaal misschien op voorhand toch wel een heel klein beetje naar een positieve review neigde.

Southpaw gaat over de succesvolle bokskampioen Billy Hope (Jake Gyllenhaal), die naast een glansrijke carrière gezegend is met een prachtige vrouw en slimme dochter. Na de zoveelste succesvolle wedstrijd vindt zijn vrouw Maureen (Rachel McAdams) echter dat het voorlopig genoeg is. Billy belooft Maureen te stoppen met boksen, zodat hij meer tijd kan doorbrengen met haar en hun tienjarige dochter Leila (Oona Laurence). Helaas gooit een noodlottig ongeluk roet in het eten en verliest Billy alles wat hem lief is. Wanneer oud-bokser en sportschool eigenaar Tick Willes (Forest Whitaker) zijn hulp aanbiedt is Billy in eerste instantie wat terughoudend, maar gelukkig weet hij zijn ego aan de kant te zetten en zijn weg weer naar de top te boksen, zowel letterlijk als figuurlijk.

Het acteerwerk

De hoofdrol in deze film was oorspronkelijk weggelegd voor rapper Eminem. Ik ben heel blij dat deze heeft besloten zijn muziek carrière weer op te pakken, want ik denk niet dat hij deze rol overtuigend had kunnen neerzetten. Jake Gyllenhaal heeft zich voor deze rol fysiek volledig moeten transformeren en dat moet een flinke klus zijn geweest, aangezien hij zich eerder nog uithongerde voor zijn personage in de briljante film Nightcrawler. Het resultaat mag er zijn en hij komt dan ook fysiek overtuigend over als topbokser. Ook de rest van zijn acteerwerk is op zijn minst bewonderingswaardig te noemen, want hij speelt zijn rol geweldig. Hij komt soms wat wazig en dommig over, wat duidelijk te wijten is aan alle klappen die hij heeft moeten vangen. Hij kan keihard zijn in de ring, maar speelt de emoties die vrijkomen bij zijn heftige verliezen zo overtuigend dat ik soms ook een traantje moest wegpinken.

Een andere man die ijzersterk acteerwerk levert in deze film is Platoon en The Butler acteur Forest Whitaker. Hij weet de strenge, maar rechtvaardige trainer perfect en overtuigend neer te zetten en heeft een geweldige chemie met Gyllenhaal. Een acteur die naar mijn mening beter niet gecast had kunnen worden is rapper 50 cent. Hij leest meer voor dan dat hij acteert en hij is gecast in een bijrol die tevens rommelig is uitgewerkt.

Hoewel het verhaal niet heel origineel is en vrij voorspelbaar eindigt, zit de film goed in elkaar. Dit, in combinatie met het geweldige acteerwerk van de hoofdrolspelers en het feit dat ik nog niet overspoelt ben met boks-film herinneringen uit het verleden, zorgt ervoor dat ik de film naast goed ook soms echt heel spannend vond. Vooral de scenes in de ring zijn heftig en meeslepend.

Een ietwat voorspelbare film met uitstekend acteerwerk
  • 7/10
    Southpaw - 7/10