Review: The Boxtrolls

18 augustus 2017

The Boxtrolls is een stop-motion animatiefilm van Focus Features en Laika Studios, dezelfde bedrijven die ons eerder ook het wat duistere Coraline in 2009 en ParaNorman in 2012 brachten. Mijn verwachtingen waarom daarom hoog gespannen, maar was mijn enthousiasme wel terecht?

Het verhaal van de film is gebaseerd op het fantasieboek “Here Be Monsters!” van Alan Snow en speelt zich af in het stadje Cheesebridge. Deze stad is geobsedeerd door kaas en macht, want de hogere sociale klasse heeft toegang tot meer en exclusievere kazen dan de gewone burger. De slechterik in het verhaal, Archibald Snatcher, probeert dan ook op slinkse wijze zijn rode hoed, die wordt gedragen door de lagere klassen, te verruilen voor een witte hoed waardoor hij meer kazen zal mogen gaan proeven. Met zijn drie hulpjes Mr. Gristle, Mr. Pickels en Mr. Trout heeft hij zichzelf als doel gesteld alle boxtrollen in de stad te vernietigen in ruil voor een witte hoed.

Boxtrollen zijn kleine wezens in gerecyclede dozen, die volgens de legende zeer kwaadaardig zijn. Het verhaal gaat dat ze een baby hebben gestolen en dat ze alleen maar uit zijn op meer kinderen en alle kaas in de stad. Snatcher maakt gretig gebruik van deze angst en zorgt voor extra angst door onder meer een avondklok in te stellen. De boxtrollen wonen onder de stad en komen alleen ’s nacht naar boven om afval te verzamelen, waar ze vervolgens zelf weer nieuwe spullen van maken. Ze hebben tevens de verantwoordelijkheid genomen voor de opvoeding van een kleine weesjongen die ze liefdevol Eggs hebben genoemd (het wordt al snel duidelijk waarom). De jongen, die inmiddels 11 jaar is, moet om de boxtrollen te redden iedereen er proberen van te overtuigen dat de wezens helemaal niet zo slecht zijn als iedereen denkt. Hij wordt hierbij geholpen door Winnie, de dochter van burgemeester Lord Portley-Rind.

Uitmuntende animatie

Stop-motion studio Laika in Oregon heeft de animatie voor zijn rekening genomen. Deze studio heeft zich in het verleden ook al gestort op Coraline en ParaNorman en heeft voor die twee films zelfs Oscarnominaties voor beste animatiefilm gekregen. Stop-motion is een techniek waarbij de figuren die in de film moeten komen steeds worden gefotografeerd in een iets andere houding. Als je al deze beelden achter elkaar zet heb je een vloeiende beweging en kan je een verhaal gaan vertellen.

De setting van het verhaal zijn duistere, donkere Britse straten die zo uit een Charles Dickens boek lijken te komen. De vrouwen dragen Victoriaanse jurken en er worden veel bruintinten gebruikt. De stijl van de film valt daarom ook het beste te omschrijven als steampunk. De animaties zijn geweldig en vooral het gebruik van 3D is echt een toevoeging. Dit is de eerste stop-motion animatie film die op locatie is opgenomen met een 3D camera. Er is heel veel aandacht besteed aan de details, waardoor er tijdens acties op de achtergrond ook van alles te zien is.

De stemacteurs

Hoofdrolspelertje Eggs wordt ingesproken door Isaac Hempstead, die vooral bekend is van zijn rol als Bran Stark in de tv-hit Game of Thrones. Eggs is een lieve, onschuldige jongen die de boxtrollen als zijn familie ziet en er dan ook alles aan wil doen om ze te beschermen. Het meisje Winnie wordt ingesproken door Elle Fanning, die de meeste wel zullen kennen van haar rol Aurora in Maleficent. Winnie is een verwend meisje dat door haar vader niet serieus wordt genomen. Daarnaast heeft ze een fascinatie voor alle gruwelijkheden die worden verteld over de boxtrollen, wat vaak zorgt voor grappige momenten. Slechterik Archibal Snatcher wordt ingesproken door Ben Kingsley. De meeste volwassenen humor is te vinden bij de hulpjes van Snatcher. De grappen zijn goed en vooral Richard Ayoade van de tv serie The IT Crowd is geweldig gecast voor de stem van de ongemakkelijke Mr. Pickles.

Minpunten

De film mist wel een beetje een ‘edge’ in het verhaal. Iets wat bijvoorbeeld wel in Coraline zit, maar ook in de verhalen van Wallace and Gromit van Aardman Animations. Het verhaal is niet erg origineel en blijft vrij oppervlakkig omdat het een goed tegen slecht verhaal is en blijft. De slechterik is heel slecht, de goede heel goed en alles er tussenin buigt uiteindelijk (vrij voorspelbaar) toch ook naar de goede kant. De boxtrollen zien er geweldig uit, maar brabbelen helaas alleen wat woordjes, waardoor ze naast dat ze er leuk uitzien en soms grappig dingen doen niks aan het verloop van het verhaal toevoegen.

The Boxtrolls is uiteindelijk een prachtige animatiefilm, waar ik ontzettend van heb genoten en veel om heb kunnen lachen. Hoewel de film gepromoot is als film voor jong en oud, is hij naar mijn mening door de eng uitziende slechterik en het veelvuldig gebruik van donkere kleuren niet geschikt voor hele jonge kinderen.

Prachtig gemaakte en grappige stop-motion animatiefilm met een vrij voorspelbaar verloop
  • 7/10
    The Boxtrolls - 7/10